LO bygger EU-allians för ett socialt protokoll

Kollektivavtal LOs ordförande och tyska DGBs ordförande Reiner Hoffmann diskuterade fördragsändringar med tyska arbetsmarknadsministerns statssekreterare, Torben Albrecht. Vi håller på att bygga en allians i Europa för att få in ett socialt protokoll i EUs fördrag, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Reiner Hoffmann, Torben Albrecht och Karl-Petter Thorwaldsson diskuterade behovet av ett socialt protokoll i EUs fördrag. Foto: DGB

Villkorad fördragsändring

LO i Sverige kom förra året överens med Socialdemokraterna om att villkora nästa EU-fördragsändring med att kravet på fackliga rättigheter ska skrivas in i EUs fördrag.

Facken i Tyskland och Österrike har liknande uppgörelser med de socialdemokratiska partierna i sina länder och i båda ländernas regeringsförklaringar har man skrivit in att arbetstagares rättigheter i EU ska jämställas med företagens fria rörlighet.

- Det är just det som är innebörden i ett socialt protokoll. I Tyskland och Österrike har regeringarna till och med sagt att vid konflikt ska de fackliga rättigheterna väga tyngre, säger LOs ordförande.

Bred europeisk allians

LO räknar med att en text som liknar den i Tyskland och Österrike kommer att finnas med i en svensk regeringsförklaring, om Socialdemokraterna vinner riksdagsvalet i höst. Ändringar i EUs fördrag kräver dock att samtliga 28 länder ställer sig bakom fördragsändringen. Det är därför viktigt för LO att bygga en bred europeisk allians för ett socialt protokoll.

- Strategin går ut på att få med så många regeringar som möjligt på kravet om ett socialt protokoll. Det pågår samtal om detta i flera länder just nu. Målet är att det till slut ska bli omöjligt att säga nej till våra krav, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Loa Brynjulfsdottir/LO/SE