LO kräver Rena Spel i fotbolls-VM

Internationellt Just nu byggs arenorna inför fotbolls-VM i Qatar 2022. Arbetet utförs av migrantarbetare som tvingas jobba under urusla förhållanden. LO jobbar aktivt för att alla stora mästerskap ska innebära bra arbetsvillkor som regleras i en global standard.

Byggnadsarbetare i Qatar
Byggnadsarbetare i Qatar Foto: Yvonne Åsell

Bra arbetsvillkor och mänskliga rättigheter

Bra arbetsvillkor ska krävas före, under och efter stora mästerskap för alla som är med och gör dem möjliga. De mänskliga rättigheterna i arbetslivet ska gälla vid stora idrottsevenemang som OS, VM och EM. Arbetarna ska ha rätt att organisera sig fackligt och de måste få rätten att förhandla om löner och andra arbetsvillkor.

Detta är Rena Spel

- En global standard ska skapas för framtida internationella sportmästerskap när det gäller mänskliga rättigheter i arbetslivet. LO kallar standarden för Rena Spel.

- På Världsfackets lista över världens sämsta länder att arbeta i finns Qatar, landet som är värd för fotbolls-VM 2022. De flesta som arbetar i Qatar med arenabyggen och anläggning av infrastruktur är migrantarbetare och typiskt är att de är helt rättslösa med urusla villkor och en fullkomligt livsfarlig arbetsmiljö.

- Vi vill berätta om och opinionsbilda kring de vidriga förhållandena för dem som gör fotbolls-VM i Qatar möjligt. Från dem som bygger anläggningarna till dem som städar hotellrummen, syr sportkläderna i textilfabrikerna i Bangladesh, serverar mat eller arbetar i hemmen.

Migrantarbetarna i Qatar behandlas uselt

– Där, i ett av världens rikaste länder, får migrantarbetarna sina pass beslagtagna av arbetsgivaren. De arbetar outhärdligt långa pass under farliga förhållanden och tillåts varken engagera sig fackligt eller byta jobb.

- Hittills har fler än 1 200 arbetare dött i arbetsplatsolyckor när de varit med om att bygga VM-arenor och tunnelbanelinjer. De dör i bland annat fallolyckor och hjärtattacker efter uttorkning.

Arenorna byggs just nu

- Arenorna byggs just nu och dödstalen för VM stiger. Antalet människor som söker efter försörjning i något annat land ökar stadigt. Men att ta jobb i ett annat land kan ske under eländiga villkor.

- När villkoren sänks i andra länder riskerar det att i förlängningen sänka villkoren här, därför är det viktigt att uppmärksamma arbetsvillkoren för migranterna, inte bara av solidaritet och ren medmänsklighet, utan för att det stärker kampen för bättre arbetsvillkor även hemma i Sverige. Det dör folk på jobbet också här.

Läs mer om fotbolls-VM i Qatar i LO-aktuellt med tema Rena Spel.

Christina Jonsson