LO-ledningen på Stockholm Pride

Opinionsbildning Årets tema, vardag, handlar mycket om arbetsplatsen. Det går i linje med LOs och förbundens arbete med Alla kan göra något som är i full gång.

Pridebilen2014
LO och Kommunal åker flott i Anette Kirmos fina bil. Foto: Christina Jonsson

Många deltagare och åskådare

Paraden är höjdpunkten under Prideveckan. Utan att ha siffrorna verkar Paraden växa och bli större för varje år. Också antalet besökare från LO-ledningen har ökat.

Viktigt att ta ställning

Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande är ansvarig för LOs arbete med Alla kan göra något och tycker årets Pride-tema går klockrent i linje med det arbetet.

-Temat vardag som Pride har i år hör ihop med LOs Alla kan göra något. Alla måste vara accepterande på sin arbetsplats. Svårare än så är det inte. Alla förtroendevalda måste ställa upp på det här.

För LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har det nu blivit tradition att vara med i Pride-paraden.

-Över huvud taget måste frågor om mänskliga rättigheter och homosexuellas rättigheter på arbestplatsen tas på allvar. Det finns fortfarande platser i det svenska samhället där många har svårt att visa vem de är och vad de står för. Arbetslivet är en stor del av vardagen. Ska man ta nästa steg så är fördomar i arbetslivet kanske en av de viktigaste sakerna att göra. Därför är LO med i Pride och i Pridetåget i år.

Också LOs förste vice ordförande Tobias Baudin reflekterade över sitt och LOs deltagande.Tobias Baudin gick i paraden.

- För mig är det viktigt att vara här och visa på det stödet som finns. Här gäller det att alla ska få vara precis den man vill vara genom hela livet. Vi är väldigt många som står upp för det, som går i tåget, som står bredvid och stöttar från sidan om på olika sätt och visar på att de som tycker annorlunda är den lilla majoriteten i Sverige.

Monter i Pride Park

Stockholm Pride är inte bara en parad. LO har en monter på festivalområdet Pride Park vid Östermalms idrottsplats. LO och LO-förbunden finns där med representanter som kan svara på frågor om var man kan vända sig för stöd och hjälp om man drabbas av fördomar på arbetsplatsen.

Marie Krochmal har varit medlem i Transport förut men nu pluggar hon och är med hos akademikerna.  Hon besökte LOs monter och fick tänka en stund över årets Pride-tema.

- Jag tänker på att hbtq-tillhörigheten finns i olika delar av ens liv. Det handlar om mer än bara jobb eller rättigheter. Det handlar om hemliv. Jag tycker att det är viktigt att komma hit till Pride och stå upp för hbtqs rättigheter. Jag identifierar mig inte själv som en hbtq-person men för mig är det viktigt att stå bakom och stötta. Därför ska jag gå i paraden.

Vardagstemat bland de viktigaste

Gifta paret Jenny Thorsman och Alexandra Svensson Thorsman väntar barn.  Jenny Thorsman tycker att temat vardag måste vara ett av de viktigaste teman av alla.

-Det är Pride en vecka om året men vi lever med den här vardagen resten av året. Den berör oss verkligen. Det är viktigt och jag är glad att de valt det här temat.

- Just nu väntar vi barn så familjepolitiken är viktig, hur den ser ut och hur den kan sätta käppar i hjulen i det vardagsliv som vi lever. Också frågan om hbt i skolan är alltid väldigt viktig, också generellt. Det är där ungdomar lever väldigt stor del av sitt liv så det är viktigt att det finns verktyg för att medvetandegöra hbt-frågor. De två frågorna är de som känns mest viktiga i vardagen, säger Alexandra Svensson Thorsman.

Christina Jonsson