LO och LBAS skriver samarbetsavtal

Internationellt Samarbetsavtalet är en förlängning av det avtal som tecknades mellan organisationerna efter Laval-konflikten och har samtidigt skapat goda relationer.

LO och LBAS skriver samarbetsavtal
LO och LBAS skriver samarbetsavtal Foto: Christina Jonsson

Avtal och goda relationer

Samarbetsavtalet är en förlängning av det avtal som tecknades mellan organisationerna efter Laval-konflikten. LBAS ordförande Peteris Krigers och LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, som undertecknade avtalet, instämde båda i att de har haft stor nytta av det informations- och erfarenhetsutbyte som skett genom det långsiktiga samarbetet och samtidigt skapat goda relationer som behövs i en allt mer globaliserad värld.

LBAS vill lära av Sverige

- Genom detta avtal fördjupar vi våra relationer och utvecklar vårt sammarbete ytterligare, sa Karl-Petter Thorwaldsson. Vi bor alla runt Östersjön och ska tillsammans stå upp för arbetstagares rättigheter och mot social dumpning.

- Vi har också haft stor nytta av avtalet, sa LBAS ordförande Peteris Krigers. Vi har fått ökade kunskaper genom samarbetet med LO. Vi har mycket att lära av arbetsmarknadsparternas samarbete och den sociala dialogen i Sverige.

Mikael Nilsson