LO och LO-förbunden ringer om valen

Opinionsbildning 63 procent av LO-förbundens medlemmar vill se ett regeringsskifte och vill lyfta fram frågorna kring jobben och välfärden. Förbunden ringer och pratar valfrågor.

Genomgång inför premiärringningen i Stockholm.
Genomgång inför premiärringningen i Stockholm. Foto: Christina Jonsson

Premiär för regionala ringcenter

Måndagen den 31 mars startar LOs stora valsatsning på regionala ringcenter. På 47 platser runt om i Sverige kommer de 14 LO-förbunden att boka in sig för att ringa sina förtroendevalda och medlemmar och prata Första maj, EU-val och de allmänna valen i Sverige. På premiärkvällen kommer de första 23 ringcentra igång och resten följer.

Facken jobbar för regeringsskifte

LOs förste vice ordförande Tobias Baudin är den i LOs ledning som är ansvarig för LOs valrörelse. Han var med när de första samtalen ringdes i Stockholm.

- Vi ringer för att berätta att facket jobbar för att få till stånd ett regeringsskifte och för att lyfta fram frågor om jobben och välfärden. Jag brukar inleda med hur medlemmarna har det i vardagen och på jobbet. Då brukar man komma in på de politiska frågorna. Det kan handla om att sänka skatterna och försämringarna i välfärden. Jag brukar säga att jag kommer att rösta på Socialdemokraterna, sen är det ju upp till medlemmarna att rösta på vem de vill. Jag berättar om de överenskommelser och gemensamma mål LO har med Socialdemokraterna med höjningen av a-kassan och 10-punktsprogrammet som är jätteviktiga för våra medlemmar.

Tryck från medlemmarna

Elisabeth Brandt Ygeman är LOs valledare. Elisabeth Brandt Ygeman

- En undersökning från Novus visar att 63 procent av LO-förbundens medlemmar vill att LO ska verka för ett regeringsskifte. Trycket kommer från medlemmarna för de har drabbats av försämringar under den borgerliga regeringen.

- En del förbund har ringt tidigare år också men nu har LO skapat en gemensam infrastruktur för LOs förbund. Det har blivit svårare att prata politik på arbetsplatserna så vi ringer hem till medlemmarna efter jobbet, säger Elisabeth Brandt Ygeman.

Tre ringperioder

Ringaktiviteterna är uppdelade i tre perioder. 31 mars-1 maj ringer förtroendevalda upp andra förtroendevalda med uppmaning att delta i Första maj-firandet och fråga om de vill delta i kommande ringperioder. Den 5 maj-25 maj ligger fokus på att röstuppmana inför EU-valet den 25 maj. Den tredje ringperioden startar 25 augusti och varar fram till riksdagsvalet den 14 september. Då är målgruppen LO-medlemmar utan uppdrag. Robert Aslan Kommunal.

Fler ska rösta

- Målet som är satt i LOs styrelse är att 60 procent av LOs medlemmar ska rösta på S i de allmänna valen och 50 procent i valet till EU-parlamentet. LOs budskap i årets valrörelse är att Sverige kan bättre, säger Tobias Baudin.

De olika LO-förbunden har lite varierande strategier när de ringer sina medlemmar. Vissa fokuserar exempelvis på unga medlemmar och andra på andra grupper. Men målet för alla är att mobilisera organisationen för att fler ska gå och rösta för ett regeringsskifte.

Christina Jonsson