Facket Direkt

LO och SOK samarbetar för rena spel i OS

Internationellt Inför ansökan till vinter-OS i Stockholm 2022 kom SOK till LO för ett samarbete som ska ge hållbarhet och rena spel. Redan i december kom man överens om ett samarbetsavtal.

LO och SOK samarbetar för rena spel i OS
Idrottsrörelsen och arbetarrörelsen bygger på samma sunda värderingar om jämlikhet och god hälsa som gör det naturligt att samarbeta. Foto: Soe Than WIN och Ville Henrik-Klemens

Vi vill ha rena spel

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är också ordförande i Världsfackets kommitté för mänskliga och fackliga rättigheter och har ett stort engagemang och är drivande i de här frågorna.

- Vi vill helt enkelt ha rena spel och bra arbetsförhållanden för alla som är med och gör de olympiska spelen möjliga. OS måste inte innebära att de mänskliga rättigheterna i arbetslivet åsidosätts, som nu i Sotji och tidigare i Peking 2008. Bra arbetsförhållanden ska gälla före, under och efter, för ett hållbart OS.

- Vår förhoppning är att ett OS i Sverige ska bli vägledande för alla framtida internationella idrottsevenemang, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Bakgrunden till samarbetsavtalet

LOs internationella chef Loa Brynjulfsdottir ger en lite djupare bakgrundsbild till samarbetsavtalet.

- Vi har från LO sagt att vi ställer oss bakom den ansökan som ska lämnas in så att OS i Stockholm skapar en global standard för framtida internationella idrottsarrangemang när det gäller mänskliga rättigheter i arbetslivet.

I Peking 2008 försökte man dölja förtrycket med fina fasader. I förberedelserna inför fotbolls-VM i Quatar ser vi precis som i ryska Sotji hur migrantarbetares rättigheter i arbetslivet kränkts vid byggen av arenor och infrastruktur. Sotji-baserade organisationers och mediers yttrandefrihet har begränsats dramatiskt och det visar behovet av en global standard för stora idrottsarrangemang.

Alla ska ha schyssta villkor

Många behövs för att förverkliga de Olympiska Spelen. Det är arbetare som bygger arenorna, som bäddar sängar på hotellen, som sköter transporter och som serverar mat och många fler. För alla dessa människor måste det finnas ett arbetsmiljötänk, en viss standard och schyssta villkor. Det handlar inte bara om dem som jobbar på plats utan omfattar också dem som tillverkar sportkläder och skor i leverantörsleden.

- LOs ingång har varit att vi vill ha rena och schyssta spel. Det är det som är LOs bidrag, att hjälpa SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) att utforma en standard som Stockholm skickar in i sin ansökan. Det ska bli de mest hållbara spelen någonsin, för att visa att det går.

- Det ska vara en standard som alla länder ska kunna leva upp till. Det ska vara ett krav när man ansöker om att få arrangera ett OS, säger Loa Brynjulfsdottir.

LO vill visa genom att vara ett gott exempel

IOK (Internationella Olympiska Kommittén) väljer vilka städer som ska få arrangera OS. I IOKs stadgar finns inga krav på mänskliga rättigheter i arbetslivet.

- En väg att gå för att få till stånd en ändring är genom de svenska representanterna, Stefan Holm och Gunilla Lindberg, så det blir ett krav att respektera mänskliga rättigheter. LO vill visa att det går och föregå med ett gott exempel.

Världsfacket kommer också att skicka ett brev till IOKs ordförande Thomas Bach om att välkomna det svenska initiativet och kräva att alla de städer som tävlar om att få arrangera OS 2022 lever upp till den här standarden när det gäller mänskliga och fackliga rättigheter enligt samarbetsavtalet.

Verktyg finns redan tillgängliga

- Verktygen finns redan i form av internationellt beslutade principer, FNs deklaration om mänskliga rättigheter, ILOs åtta kärnkonventioner, och ILOs deklaration om multinationella företag, OECDs riktlinjer för multinationella företag och FNs ramverk för företag och mänskliga rättigheter. Detta är grunden för det vi gör, förklarar Loa Brynjulfsdottir.

Hållbart också efter ett OS

Om Stockholm får OS 2022 och det inflytande som vi har blivit lovade i det här avtalet krävs att LO och LOs medlemsförbund är engagerade och deltar aktivt i arbetet. Idrottsrörelsen och arbetarrörelsen bygger på samma sunda värderingar om jämlikhet och god hälsa som gör det naturligt att samarbeta.

- Arenorna kommer att finnas kvar efter OS. För Sverige och Stockholm kommer det att ge utökade möjligheter till sport och idrott för stockholmarna i framtiden. Ett OS ska vara hållbart också på sikt.

Seminarium 17 januari

Rena spel - internationella idrottsevenemang och mänskliga rättigheter i arbetslivet. Det är rubriken på ett seminarium som arrangeras av LO och LO-TCO Biståndsnämnd. Tiden är 13.00-16.00 och platsen Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, Lidingövägen 1, Stockholm.

Samarbetsavtalet mellan LO och SOK.

Se seminariet i LOs webb-tv.

Christina Jonsson