LO på Stockholm Pride 2013

Arbetsmiljö Alla har rätt att bemötas med respekt på jobbet och fackets mest grundläggande uppgift är att se till att alla löntagare har lika rättigheter och skyldigheter på jobbet. Därför finns LO med på Stockholm Pride.

Christina Jonsson

Kom till LOs tält

Pridefestivalen invigs på onsdag den 31 juli och då kommer LO och LOs medlemsförbund att vara på plats på Östermalms IP med ett festivaltält. Varje dag kommer det att finnas representanter från LO-förbunden i LOs tält. Här kan festivalbesökarna diskutera och få kunskap om till vem på arbetsplatsen man ska vända sig om man känner sig diskriminerad eller har en arbetskamrat som behöver hjälp.

Ta hjälp av facket

Alla har rätt till ett arbetsklimat som är välkomnande och fritt från diskriminering, trakasserier och mobbing. Även om arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att miljön på arbetsplatsen är fri från diskriminering är det självklart att arbetsmiljöarbetet ska ske i samverkan med facket. Det ska vara naturligt för medlemmarna att vända sig till facket om man själv eller en arbetskamrat känner sig mobbad, trakasserad eller diskriminerad på sin arbetsplats.

Gå med i Prideparaden som avgår från Medborgarplatsen på lördag den 3 augusti klockan 13.00.

Läs mer om Stockholm Pride hos arrangören.

Christina Jonsson