LO stöttar Yrkeslandslaget på plats i Brasilien

Arbetsmarknad I dag drar Yrkes-VM igång på allvar. LO är med i Brasilien för att stötta de 29 ungdomar som deltar i tävlingarna. Det är viktigt att visa att LO-yrken är bra jobb med status som kan ge Sverige konkurrensfördelar med kunskap och kompetens.

Laget är taggat!
Yrkeslandslaget på inviningsceremonin. WorldSkills

Yrken att bli världsmästare i

Torbjörn Johansson och Tobias Baudin i São Paolo.- Vi är på plats här för att stötta de 29 ungdomar som tävlar för det svenska yrkeslandslaget. Yrkestävlingar som denna är viktiga för oss inom LO. Det är ett sätt att höja statusen på typiska LO-yrken som svetsare, undersköterska eller elektriker och att visa att detta är så spännande och fina jobb att man till och med kan bli världsmästare. Det säger LOs förste vice ordförande Tobias Baudin, som också sitter i WorldSkill Sveriges styrelse, den organisation som står bakom Yrkeslandslaget.

Skicklighet och stolthet

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson är också på plats i São Paolo.

- Yrkesskicklighet hänger ihop med yrkesstolthet. Det handlar om kvalitet. Att känna sig stolt över sitt jobb och sin yrkesskicklighet är också en viktig faktor för den egna arbetstillfredsställelsen, framhåller Torbjörn Johansson.

LO vill att så många som möjligt ska söka sig till yrkesutbildningarna.

Grunden för konkurrensfödelar ligger i utbildningen

Brasilianska plymer till sambarytmer.- I dag lever vi alla i en globaliserad värld. Där kan Sverige framförallt konkurrera med kunskap och kompetens. Grunden till det ligger i utbildningen, säger Tobias Baudin.

- Inte minst i dag när vi under en tid sett statusen på flera av dessa yrken dala. Det syns inte minst i sjunkande antal ansökningar till gymnasieskolans yrkesprogram, trots att detta är riktigt bra jobb med gott om arbetstillfällen och bra löner, säger Torbjörn Johansson.

Oerhört skickliga - hur det än går

LO är på plats för att visa ungdomarna att vi stöttar dem och tycker att de är betydelsefulla. Oavsett hur resultatet blir så ligger det oerhört mycket arbete bakom vars och ens insats. Tobias Baudin och Torbjörn Johansson är helt överens också i det att det är ett fantastiskt skickligt gäng, alla 29 som tävlar för Sverige.

Invigningen av Yrkes-VM.                    Brasiliansk uppvisning under invigningen.

Se fler fantastiska foton från invigningen här via denna länk. Läs reglerna för användning av bilderna här.

Christina Jonsson