LO uppmärksammar Fairtrade Challenge

Internationellt Det är viktigt att visa att vi bryr oss om hur våra varor produceras. Runt om i landet har det fikats Fairtrade och delats ut frukostpåsar med Fairtrade-choklad och Fairtrade-banan.

LO uppmärksammar Fairtrade Challenge
LO uppmärksammar Fairtrade Challenge Foto: Christina Jonsson

Rättvisemärkt blev Fairtrade

LO är en av parterna som sedan mitten av 90-talet har burit upp Fairtrade och det som tidigare hette Rättvisemärkt.

- Vi gjorde en ordentlig satsning i fjol i detta Fairtrade Challenge, som Fairtradefikat heter i dag. Förra året hade vi över 400 000 deltagare som satt och fikade på det här sättet runt om i hela landet under cirka 6 000 Fairtradefikaraster, säger LOs förste vice ordförande Tobias Baudin på LOs Fairtradefika.

Kommunal har ledartröjan

Målet för i år är en halv miljon och 480 000 hade anmält sig i förväg för att fika.

- Det är viktigt att visa att vi bryr oss om hur våra produkter tas fram. Kommunal är de i LO-familjen som sticker ut. Förra året deltog de med 110 000 personer, så de vann hela den svenska tävlingen, rätt överlägset. I år satsar de på 114 000 deltagare. Vi önskar Kommunal lycka till så vi får stå här och gratta dem nästa år också och bli inspirerade, hoppas Tobias Baudin.

Internationell konferens i januari

LOs tidigare ordförande Wanja Lundby-Wedin är en av de tio personer som sitter i Fairtrades internationella styrelse.  I januari 2015 kommer Sverige att vara värd för en internationell konferens.

- Där ska vi diskutera med vänner och allierade över hela världen hur vi ska utveckla och stärka arbetares rättigheter i framtiden, berättade Tobias Baudin.

I år har LO på ett tydligare sätt än tidigare uppmanat LO-distrikten ute i landet att vara aktiva. De har fått material, som Fairtrademärkt choklad och bananer att dela ut i samband med aktiviteter kring Fairtrade.

Några axplock ur dagens aktiviteter

Blekinge Fairtrade

Skåne fikar FairtradeFairtradefika på LO med Tobias Baudin.Åsa Janlöv fikar med Tobias Baudin på LO.

Bild 1: LO-distriktet i Sydost fyllde bilarna med Fairtradepåsar innan avfärd till arbetsplatser i västra Blekinge.

Bild 2: I Skåne har det fikats hos LO-distriktet med Fairtradeprodukter i dag - precis som alla andra dagar.

Bild 3: På Stockholms Centralstation delades ut Fairtradebananer till resenärerna. Här i banankostym Johan Thidell.

Bild 4: Åsa Janlöv och Tobias Baudin bland de som fikade på LO centralt i dag.

Christina Jonsson