LO välkomnar Sveriges erkännande av Palestina

Internationellt Sverige vill med beslutet underlätta och påverka att en fredsuppgörelse nås och beslutet att erkänna Palestina som stat bidrar till att parterna, Israel och Palestina, blir mindre ojämlika. Erkännandet innebär också ett stöd till de moderata krafterna i Palestina men också i Israel.

LO välkomnar Sveriges erkännande av Palestina

Framtidstro

- Jag är mycket glad över den svenska regeringens beslut, säger LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson.

- Jag är övertygad om att detta kommer att bidra till mer framtidstro, efter ett en lång tid när spänningarna hela tiden ökat och inga fredssamtal pågår.

Fredsbidrag

- Världssamfundet måste hitta en varaktig lösning som leder till att Israel och Palestina i en förhoppningsvis snar framtid kan leva sida vid sida i fred och säkerhet och att Sverige på detta sätt bidrar för att nå det målet är mycket bra.

Byggandet av ett fritt Palestina

- Jag välkomnar att regeringen också antagit en femårig biståndsstrategi med kraftigt ökat stöd till det palestinska statsbyggandet, säger Karl-Petter Thorwaldsson. Det är en substantiell ökning det handlar om, från nuvarande 500 miljoner kronor till 1,5 miljarder kronor som väsentligt kommer att bidra till byggandet av ett fritt, demokratiskt Palestina med respekt för mänskliga rättigheter, jämställdhet och jämlikhet, avslutar Karl-Petter Thorwaldsson sin kommentar.

Keth Thapper/LO/SE