LO välkomnar vårändringsbudgeten

Opinionsbildning LO är nöjda med den fördelningspolitiska profilen i regeringens vårändringsbudget men fler verkningsfulla åtgärder måste till för att nå målet om EUs lägsta arbetslöshet.

Kvinnor och låginkomsttagare gynnas mest.
Kvinnor och låginkomsttagare gynnas mest. Foto: Lars Forsstedt

Kvinnor och låginkomsttagare gynnas mest

I dag presenterades regeringens vårändringsbudget. Det är en budget för att få fler jobb, öka jämlikheten och stärka välfärden.

Nöjda med fördelningspolitiska profilen

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson

- Arbetslösheten vänder nu nedåt men det går för långsamt. Det är en bra vårändringsbudget men mer måste till för att nå målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Framförallt är vi nöjda över den fördelningspolitiska profilen och höjd a-kassa. Det är de grupper som missgynnats under de borgerliga åren som gynnas mest i vårändringsbudgeten, kvinnor och låginkomsttagare, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

Samtidigt spår regeringen att arbetslösheten år 2019 landar på 6,4 procent. Det innebär att Sverige inte når målet om EUs lägsta arbetslöshet till år 2020.

Fler åtgärder behövs

- För att regeringen ska lyckas med det måste de återkommer med fler verkningsfulla åtgärder, avslutar Karl-Petter Thorwaldsson.