Utfrågningen av Cecilia Malmström

Internationellt Jag hoppas att Cecilia Malmström nu lyssnar på den massiva kritik som riktas mot förslaget till investerarskydd (ISDS) i handels- och investeringsavtalet mellan EU och USA, TTIP, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Utfrågningen av Cecilia Malmström
Foto: EU-parlamentet

LOs kommentar till utfrågningen av Cecilia Malmström, nominerad till EUs handelskommissionär

- Jag hoppas att Cecilia Malmström nu lyssnar på den massiva kritik som riktas mot förslaget till investerarskydd (ISDS) i handels- och investeringsavtalet mellan EU och USA, TTIP. Vår förhoppning är att hon drar rätt slutsats och skrotar ISDS i TTIP, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i en kommentar.

LO är, tillsammans med TCO och Saco, mycket engagerat i den svenska och internationella debatten om det transatlantiska partnerskapet, TTIP. Vi har en positiv grundsyn på TTIP, men har också förväntningar och krav på förhandlingarna. Vi tror att ett hållbart avtal med USA kan ge en bra utveckling för både näringslivet och arbetstagarna. För att lyckas med detta krävs såväl lyhördhet som öppenhet. LO hoppas på en konstruktiv dialog om viktiga frågor, såsom hur arbetstagares rättigheter och villkor i arbetslivet skall garanteras.

- Malmström måste ta mänskliga rättigheter i arbetslivet på allvar, fortsätter Karl-Petter Thorwaldsson. Därför måste TTIPs kapitel om hållbar utveckling innehålla klara regler om konsekvenser vid avtalsbrott. Annars blir EUs och USAs intention att avtalet ska bli en guldstandard ingenting värt.

Susanne Lindberg Elmgren/LO/SE