LOs valenkät mittSverige går in på slutvarvet

Organisationsfrågor Aktiviteten mittSverige har nu gått in i den sista skälvande månaden. Fram till den 30e november arbetar fackligt förtroendevalda runt om i landet hårt för att höja den politiska temperaturen inför valåret 2014.

Medlemmar på SSAB 488 x 249
Foto: Lars Forsstedt

Åtta politiskt heta frågor

Syftet med mittSverige är att stimulera till fler politiska samtal på arbetsplatserna och att få veta mer om vilka frågor medlemmarna vill att LO ska driva i valrörelsen.

I den digitala enkäten svarar medlemmarna på åtta politiskt heta frågor. Svaren ger LO en tydligare bild över vilka frågor som ska lyftas fram i den fackliga valrörelsen.

Tobias Gerdås, kommunikatör LO- Vi kan redan nu se att det finns ett starkt mandat för LO att driva frågor om kraftigt minskad arbetslöshet, ordning och reda på arbetsmarknaden, förbättrad arbetslöshetsförsäkring och en välfärd som styrs utifrån behov och inte utefter vinstintresset, säger Tobias Gerdås, kommunikatör på LO.

- Svaren ger oss en bra grund att ta fram den politiska inriktningen för LOs valrörelse som presenteras i samband med valkonferensen i februari.

17 546 har svarat hittills

Fram till den 4e november har 17 546 samtal registrerats på mittsverige.lo.se. Flest samtal har LO distrikten i Stockholm, Mellansverige och Dalarna/Gävelborg. Flest samtal i förbunden har Kommunal, If metall, handels och Seko.

- Nu gäller det att göra ett rejält jobb veckorna fram till den 30e november, fler medlemmar måste få chansen att göra sin röst hörd, säger Tobas Gerdås.

Om du inte redan avgett dina svar kan du göra det här.

Jonas Wall
Christina Jonsson