Tobias Baudin inviger Ungdomsforum 2014

Ung i facket I dag står inte unga arbetare med mössan i hand, de står med mobiltelefonen i hand. Nu är det dags att tillsammans ta makten, organisera fler och förändra arbetsvillkoren till det bättre, menar LOs förste vice ordförande Tobias Baudin

Tobias Baudin inviger Ungdomsforum 2014
Tobias Baudin inviger Ungdomsforum 2014 Foto: Linda Håkansson

Tobias Baudin invigde 2014 års Ungdomsforum

LOs förste vice ordförande Tobias Baudin har just förklarat 2014 års Ungdomsforum för invigt. Nu är det igång! Runt 220 ombud har tagit plats i Stora hallen på Runö för att lyssna på Tobias Baudin.

– Det är fantastiskt roligt att få vara här. Det är en av höjdpunkterna att få träffa alla er från förbunden, säger han och fortsätter med att berätta om sin egen väg in i det starka fackliga engagemanget.

När arbetskamraterna sa att ”det där blir bra, du kan ju aldrig hålla tyst”, så inleddes hans bana som förtroendevald. Tobias Baudin berättar vidare om sin uppväxt, hur han alltid sett människor fara illa. Morfar som fick stå och bocka och buga, hans egen mamma som slet för att få ihop tillvaron som ensamstående försörjare av tre barn. Barnen behövde ingen kalender för att veta vilken tid i månaden det var. Var det skralt i kylskåpet så närmade sig slutet på månaden.

– Jag hatar orättvisor! Det här engagemanget är det som fortfarande driver mig i dag, säger Tobias Baudin.

Årets tema är Makt

Han tar upp det faktum att årets Ungdomsforum ska handla om makt. Ett ord som ibland anses vara lite fult, att vi ska prata om inflytande och medbestämmande i stället.

– Men makt är ett väldigt bra ord. Det är det som det handlar om, oavsett om vi jobbar fackligt eller politiskt. Vem ska ha makten, vad ska vi satsa skattepengarna på? Vilka ska ha makten i vårt land?

Tobias påpekar i nästa andetag att det inte handlar om att ha makt för maktens egen skull, utan som ett redskap för att förändra.

– Bli inte maktfullkomliga. Tänk hela tiden ”vad är mina egna drivkrafter?” Glöm aldrig varför ni har ett fackligt och politiskt engagemang.

Högern vet att facket har makt

Avslutningsvis säger Tobias Baudin några ord om varför högerpartier ägnar så mycket kraft åt att krossa fackföreningsrörelsen? Jo, därför att det bästa sättet att vrida ett samhälle åt höger är att försvaga facket.

– Är det någon som förstått vilken makt vi har så är det högern. Men vi håller ihop. Vi ser till att bli fler, bli starkare och få större makt, säger Tobias Baudin och river ner entusiastiska applåder.

Text: Ingela Hoatson
Foto: Linda Håkansson

Läs också om seminariet Strukturerna blev möljiga att bryta ner. Ska vi behöva vänta i 81 år för att Sverige ska bli ett jämställt land? Om Fanny Högrell som för första gången som 16-årig industriarbetare upplevde ojämställdhet i arbetslivet men lyckades förändra sin situation.

Tag också del av seminariet Jämställdhet uppstår inte av en slump. 100 fackligt aktiva killar diskuterar hur de kan bidra i kampen för ett samhälle utan över- och underordning, oavsett om det gäller klass eller kön.

Följ LOs Ungdomsforum 2014.