Medieträning, branschträff och föreläsningar när svenska yrkeslandslaget höll lagträff

Arbetsmarknad Lagträffen, som skedde på Bosön en bit utanför Stockholm, inleddes med medieträning med inriktning på sociala medier och besök från huvudsponsorer.

Svenska yrkeslandslaget 2019
WorldSkills Sweden

Därefter hade laget en öppen mottagning för utbildningsminister Anna Ekström (S), LOs förste vice ordförande Therese Guovelin och Svenskt näringslivs utbildningspolitiska expert Johan Olsson samt en efterföljande branschträff. Under eftermiddagen hade yrkeslandslaget möten med sin mentala tränare och en expert på mänskliga rättigheter i Ryssland.

Om WorldSkills

I WorldSkills, eller Yrkes-VM, tävlar Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar upp till 23 år mot övriga världens eliter i ett antal yrkesgrenar. Det har arrangerats sedan 1950 och är en av världens största tävlingar med 1200 yrkesverksamma från ungefär 70 länder i över 50 olika yrkeskategorier.

Sverige yrkeslandslag består av 28 tävlande i 25 yrken som svetsare, servitris och visual merchandiser.

» Läs mer om Sveriges yrkeslandslag

Spelare från Sveriges yrkeslandslag med LOs förste vice ordförande Therese Guovelin