Medlemsförmåner utöver de rent fackliga

Organisationsfrågor Många tillsammans kan åstadkomma mer än var och en på sitt håll. Den fackliga grundtanken gäller också de erbjudanden som är kopplade till LO-förbundens medlemskort.

Cirka ett tusen medlemserbjudanden.
Cirka ett tusen medlemserbjudanden. Foto: Christina Jonsson

Cirka tusen medlemserbjudanden

Elva LO-förbund ingår i dagsläget i LO Mervärde. De som inte är anslutna är Byggnads, Fastighets och Transport. Cirka ett tusen erbjudanden om förmåner och rabatter är kopplade till medlemskortet i ditt LO-förbund.

Passa på att gå in på ditt förbunds hemsida och se vad som erbjuds. Det finns erbjudanden på aktiviteter, tjänster och varor för hela familjen både i Sverige och utomlands och för året runt.

Roger Hemming på LO Mervärde tipsar.

- Vill man semestra i Sverige har LO-medlemmarna i berörda förbund 20 procent rabatt på bästa dagspriserna hos hotellkedjan Nordic Choice. Extra barnsängar är gratis i mån av plats. Med det priset kan en familj ofta bo billigare på hotell än på vandrarhem, säger Roger Hemming.

Det finns också exempel på rabatt på hyrbil med upp till 30 procent och att tanka på Preems bemannade stationer ger en rabatt på 15 öre per liter mot uppvisande av medlemskortet.

Många erbjudanden på hemmaplan

Om du vill koppla av med en god bok i hängmattan kan du få åtta procent rabatt på Adlibris redan låga priser. Eller om du vill passa på att måla om sommarstugan finns 20 procent rabatt hos Flügger Färg vid e-handel.

- Om man föredrar att resa utomlands har Apollo en högsommarkampanj med  1 000 kronor rabatt på resor till Kreta, Rhodos och Kos. När det inte är kampanj är rabatten 800 kronor. Som medlem får du också 20 procent rabatt på hyran i Italien på semesteranläggningen Riva del Sol och 25 procent på La Serra. Vill man hyra stuga i Sverige finns flera rabatterade ställen. På stughyra i Säfsen finns rabatter på mellan 10-50 procent, berättar Roger Hemming.

Botanisera bland alla erbjudanden på ditt förbunds hemsida. Det finns rabatter på hundmat, vid köp av glasögon, cirkusbiljetter och väldigt mycket annat. De flesta lär kunna hitta något användbart.

Och glöm inte, om du har ditt medlemskort kopplat till ett Medlemskort MasterCard, betala med det, så får du fler förmåner.

Christina Jonsson