Nästa mål – en politik för LO-medlemmar

Opinionsbildning Första målet är nått. Vi får en socialdemokratiskt ledd regering. Nu är huvudfokus den arbetslöshet som är alldeles för hög för att kunna finansiera välfärden.

Tobias Baudin lyfter fram tre politikområden som är extra viktiga för LO-medlemmar. Foto: Christina Jonsson

Första målet nått

LOs mål med valrörelsen har varit att få en socialdemokratiskt ledd regering. Det har vi nu nått. Det är steg ett.

LOs valansvarige, vice ordförande Tobias Baudin.

- Varför vi har kämpat så hårt för det är inte för att vara snälla mot Socialdemokraterna eller att vara schyssta mot Stefan Löfven. Vi ser att med den borgerliga regering vi haft i åtta år har man inte levererat en politik som gynnar LO-medlemmar. Därför behöver vi få en ny socialdemokratiskt ledd regering.

Politik som gynnar LO-medlemmar

Nu börjar det ännu tuffare arbetet att få igenom den politik som gynnar LO-medlemmar och det jobbet kommer att fortsätta gentemot den socialdemokratiskt ledda regeringen.

- Huvudfrågan måste vara fullt fokus på den alldeles för höga arbetslösheten. Den svenska modellen är inte byggd för att klara av en så hög arbetslöshet. För att kunna finansiera välfärden måste människor jobba och bidra till den ekonomiska utvecklingen. För att vi ska klara av pensionssystemet måste människor jobba. För att vi ska kunna fortsätta ställa krav och flytta fram våra positioner och få bättre villkor så är det viktigt att få ner arbetslösheten. Vi blir tillbakapressade av så många arbetslösa. Därför är det viktigt att alla beslut måste ha fokus på den alldeles för höga arbetslösheten. Senast 2020 ska Sverige ha EUs lägsta arbetslöshet.

Tre viktiga krav i budgetarbetet

LO lyfter fram tre saker i det första budgetarbetet. Taket måste höjas i arbetslöshetsförsäkringen, den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen måste bort och arbetsförmedlingen måste reformeras och få helt nya uppdrag.

- Samtidigt som vi har så hög arbetslöshet har vi en arbetslöshetsförsäkring där taket inte är höjt på 12 år. Taket måste höjas. Vi har en sjukförsäkring där  85 000 människor kastas ut för att de nått en bortre tidsgräns. Den bortre tidsgränsen måste bort. Sjukförsäkringen måste fokusera på att få människor tillbaks i arbete, inte kasta ut människor i ovisshet. Hela arbetsmarknadspolitiken är ett stort misslyckande. Arbetsförmedlingen måste reformeras och få helt nya uppdrag, kvalitén måste höjas på de arbetsmarknadspolitiska utbildningar och åtgärder som finns. Det är de tre krav vi har på de budgetförhandlingar som sker i dag hos den framtida statsministern Stefan Löfven, säger Tobias Baudin.

Christina Jonsson