Nominera Sveriges bästa arbetsteam

Vilken arbetsplats har Sveriges bästa arbetsteam där alla medverkar till ett förebyggande arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen?

arbetslag488.jpg
Foto: Lars Forsstedt

Goda exempel ska lyftas fram

Svenskt Näringsliv, LO och PTK har genom Prevent initierat tävlingen Sveriges bästa arbetsteam. Med tävlingen vill vi lyfta fram goda exempel på hur man på arbetsplatsen genom allas medverkan i det förebyggande arbetsmiljöarbetet kan skapa en god fysisk och psykisk arbetsmiljö som leder till en ökad arbetstrivsel.

Christina Järnstedt är ansvarig för arbetsmiljöfrågor på LO.

- Det är viktigt att samarbeta mellan parterna och att alla anställda är med i både det fysiska och det psykosociala arbetsmiljöarbetet.

Hela landet kan delta

Tävlingen är nationell och sker i nio regioner under perioden 30 september till 15 november 2013. Alla som deltar i tävlingen ska kunna beskriva vad som gör att just deras arbetsplats har en bra arbetstrivsel via en god arbetsmiljö. De arbetsteam som får delta ska bestå av mellan tre till tolv personer.

Läs mer på Prevents hemsida. Där kan ni också nominera ert arbetsteam/arbetsplats. Tänk på att arbetsgivaren måste ha godkänt nomineringen.

Juryn kommer bland annat att bedöma utifrån vad ni tillsammans gör för att skapa en god arbetsmiljö. Sveriges bästa arbetsteam är ett led i, och kommer att knytas samman med, EUs nuvarande och kommande arbetsmiljökampanjer.

Fler EU-kampanjer kring arbetsmiljön

Just nu löper EUs arbetsmiljökampanj för 2012-2013 där temat är Samverkan för att förebygga arbetsmiljörisker. Kommande tema för 2014-2015 är Psykosocial arbetsmiljö.

Christina Jonsson