Nya hungerstrejker pågår i Iran

Internationellt Reza Shahabi är kassör i bussförarförbundet i Teheran. Reza avtjänar för närvarande ett sexårigt fängelsestraff på grund av att han är fackligt aktiv.

Nya hungerstrejker pågår i Iran

Spräcka solidariteten

Reza Shahabi tvångsförflyttades den 1 juni från Evin-fängelsets avdelning 350 där han suttit tillsammans med andra samvetsfångar till Rajai Shahr-fängelset i staden Karag. Flytten uppfattas som ett led i fängelsemyndighetens försök att splittra de politiska och fackliga fångarnas sammanhållning.

Nekas sjukvård

I protest mot detta har Reza inlett en hungerstrejk som nu är inne på den 18 dagen. Hans krav i samband med att hungerstrejken inleddes är att omedelbart flyttas tillbaka till Evin fängelset och avdelning 350.
Tiden i fängelse med psykisk och fysisk tortyr har medfört att Rezas hälsa försämrats och den hungerstrejk han för nästan tre veckor sedan startade innebär ytterligare påfrestningar. Reza har tidigare nekats sjukvård trots att läkare bedömt hans fysiska hälsa som allvarligt försämrad.

Krav på omedelbar frigivning

Nu har 175 iranska politiska och sociala aktivister i exil i ett brev vädjat om omedelbar frigivning av Reza Shahabi, Behnam Ebrahimzade, Shahrokh Zamani samt övriga politiska och fackliga fångar i Iran.
Reza Shahabi har igår sänt ett öppet brev till Teherans riksåklagare där han begär att omedelbart flyttas tillbaka till Evin fängelset, få tillgång till läkarvård, villkorlig frigivning samt att den nya strafflagstiftningen, vilken den nuvarande behandlingen av Reza är ett brott mot, verkligen tillämpas.

LO och Transport:

• vädjar till Reza Shahabi att avsluta sin hungerstrejk och genom att uppmärksamma situationen stödjer vi kravet att Reza i första hand flytta tillbaka till Evin fängelse avdelning 350,
  • kommer genom sina nationella och internationella kanaler fortsätta arbeta för frigivning av alla politiska och fackliga fångar i Iran,
  • kräver att Iran respekterar ILOs konventioner samt respekterar de grundläggande mänskliga rättigheterna samt omedelbart friger fängslade politiska och fackliga aktivister.
Leif Isaksson/LO/SE