Nytt EU-fördrag ska rädda lönerna

Kollektivavtal LO och Socialdemokraterna är överens om att kräva ett socialt protokoll när EU ändrar sitt fördrag nästa gång. LOs ordförande är optimistisk vad gäller möjligheten att via fördraget begränsa skadeverkningarna av Lavaldomen.

Fyra miljoner arbetande fattiga i Tyskland

I sitt inledningstal till LOs representantskap pekade LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på hur regeringar i Europa ändrat det som arbetsmarknadens parter kommit överens om i avtal.

- Det är en oroande utveckling. I vissa länder har man tappat kontrollen över lägstlönerna. Särskilt tydligt är det i Tyskland. I dag jobbar mellan 6 och 8 miljoner tyskar för mindre än 70 kronor i timmen. 4 miljoner tyskar arbetar heltid, men måste ändå gå till socialen för att dryga ut sin inkomst.

LOs ordförande menar att fajten för den svenska modellen är viktigare i dag än på mycket länge och att den striden sker på EU-nivå.

- LO har länge krävt att det ska inrättas ett socialt protokoll när EU ändrar sitt fördrag nästa gång och troligen blir det en fördragsändring redan efter EU-parlamentsvalet 2014.

LO och S överens

Även Socialdemokraterna kommer att kräva ett socialt protokoll i ett nytt fördrag för att hävda varje lands lönenivåer enligt kollektivavtal.

- Men det räcker inte med stöd från S i Sverige. Vi måste också få med oss socialdemokratiska partier i andra länder. När vi är flera tongivande länder som säger samma sak, så blir det lättare att få gehör. Vi kan inte göra det här ensamma.

LOs ordförande uppmanade av samma anledning samtliga LO-förbund att driva frågan i fackliga nätverk i Europa.

Karl-Petter Thorwaldsson ser ljust på framtiden.

- Jag är optimistisk. Jag tror att vi med gemensam facklig och politisk kamp i Europa kan begränsa skadeverkningarna av Lavaldomen.

Se hela representantskapets möte i LO Play.

Läs mer om hur EU-medlemskapet påverkar kollektivavtalen.

Jonas Wall