Europarådets besked skapar nytt rättsläge

Den svenska regeringen får skarp kritik av Europarådet för Lavallagstiftningen och underkänner de begränsningar av strejkrätten och förhandlingsrätten som den innebär.

Foto: Christina Jonsson

Skarp kritik av Lex-Laval

Ett organ inom Europarådet med uppgift att säkerställa att fackliga rättigheter upprätthålls har fattat beslut kring en anmälan från LO och TCO. I dag kom svar på anmälan som gjordes för ett år sedan.

LOs jurist Claes-Mikael Jonsson är mycket nöjd med svaret.

– Det är ett väldigt positivt besked som ger facket rätt på i princip varje punkt. Det innebär en skarp kritik av Lex-Lavallagstiftningen som den svenska regeringen antog. Vi har nu ett nytt rättsläge i Europa, sammantaget efter Europarådets och ILOs yttrande som kom i februari. Det är hög tid att regeringen upphäver Lavallagstiftningen.

Europeiska sociala kommittén underkänner de begränsningar av strejkrätten och de begränsningar av förhandlingsrätten som Laval-domen medför. Lagstiftaren kan inte begränsa vad facket kan kräva förhandlingar om.

Christina Jonsson