Oacceptabelt att människor dör på jobbet

Arbetsmiljö Återigen har två arbetare mist livet på jobbet och en har livshotande skador. Vi måste ha nolltolerans mot dödsolyckor på arbetsplatserna och satsa på förebyggande arbetsmiljöarbete och forskning.

Oacceptabelt att människor dör på jobbet
Oacceptabelt att människor dör på jobbet Foto: Lars Forsstedt

Alliansregeringen raserade arbetsmiljöarbete

Den förra regeringen raserade mycket av det systematiska arbetsmiljöarbetet som byggts upp genom att lägga ner Arbetslivsinstitutet som bedrev forskning på arbetsmiljöområdet. De minskade också anslagen till Arbetsmiljöverket så att tillsynsverksamheten förlorat stora resurser.

Karl-Petter Thorwaldsson kommenterar dagens arbetsplatsolycka.

- Det är helt oacceptabelt att människor dör på sitt arbete. Fruktansvärda uppgifter att två omkommit vid olyckan i Stockholm nu på morgonen. Dags med nolltolerans mot dödsfall på arbetsplatsen!

- Stress och press ska inte gå före en bra arbetsmiljö. Vi måste åter satsa på forskning och förebyggande arbetsmiljöarbete. Inget annat duger, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Arbetsmiljöpengar i budgeten

Sveriges nytillträdda regering har avsatt pengar i budgeten för satsningar på arbetsmiljöområdet som bland annat innebär utbildning av de regionala skyddsombuden och rätt betydande förstärkningar av Arbetsmiljöverket.

Polisen uppgraderar arbetsmiljöbrott

Polisen kommer också att ta helt nya grepp om arbetsmiljöbrotten. Efter en omorganisation som sjösätts den 1 januari 2015, lyfts arbetsmiljöbrotten upp och får en egen grupp. Detta för att den här typen av brott ska få större betydelse inom polisen. Man kommer också att ha närmare samarbete med Arbetsmiljöverket och skyddsombuden på arbetsplatserna.

Handlingsplan och 10-punktsprogram

LO har länge krävt ordning och reda på arbetsmarknaden. I november förra året ställde Karl-Petter Thorwaldsson och Stefan Löfven gemensamt krav på ett 10-punktsprogram i en handlingsplan för att nå dit och uttryckte sig så här:

- Det är vår övertygelse att det krävs en handlingsplan för ordning och reda på svensk arbetsmarknad för att stoppa lönedumpning, skattefusk och utnyttjandet av svensk och utländsk arbetskraft. Det kan inte uttryckas tydligt nog: Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad. Sverige ska inte konkurrera genom försämrat anställningsskydd och lägre löner. Socialdemokraterna och LO är eniga om att det nu krävs krafttag.

Christina Jonsson