Ohyggliga villkor vid OS och VM byts mot rena spel

Anställningsvillkor Folkrörelseorganisationer från facket och idrottsrörelsen träffades på GIH den 17 januari i ett seminarium med framtidsdiskussioner om rena spel och mänskligt hållbara OS och VM.

Det ska vara rena spel i OS och VM.
Det ska vara rena spel i OS och VM. Karl-Petter Thorwaldsson och Karin Mattsson Weijber Foto: Christina Jonsson

Byteshandel för schyssta villkor

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson öppnade seminariet.

- I höstas när vi drog igång samarbetet med SOK hade vi en global skandal. Vi nåddes av förfärande nyheter från bygget av fotbolls-VM i Quatar med flera tusen dödsoffer för att arrangera ett fotbolls-VM. Det är fullkomligt oacceptabelt. Inom den fackliga rörelsen jobbar vi mot de här orättvisorna, alltid. När vi träffade SOK i höstas var det för att få till stånd rena spel inom idrotten.

- Vi gjorde ett byte med SOK. Om LO stödjer en ansökan för vinter-OS i Stockholm och Åre 2022 ska vi arbeta i enlighet med fackliga och mänskliga rättigheter och ILOs riktlinjer och för de arbeten som genomförs i Sverige ska svenska kollektivavtal gälla. Det var LO-styrelsen enig om, deklarerade Karl-Petter Thorwaldsson.

Idrott och politik hör ihop

Karin Mattsson Weijber, ordförande för Riksidrottsförbundet (RF).

- Idrott och partipolitik hör inte ihop men idrott och politik hör ihop. RF är en stödorganisation och ordnar inga egna arrangemang.

I Sverige tar vi våra folkrörelser för givna men man behöver inte resa längre än till Ryssland för att inse det. Ett team från RFs värmlandsdistrikt var där för att hjälpa arbetslösa att starta föreningar.

- På de ställen man lyckats bilda föreningar sjönk ungdomskriminaliteten betydligt.

- Idrottsarrangemang ska vara fria från politiska manifestationer. Man ska kunna komma dit utan att behöva förhålla sig till olika budskap. Vår hållning är att vi deltar i internationella arrangemang såvida inte FN eller UD avråder.

Swedwatch granskning ger resultat

Swedwatch granskar vanligtvis företag och ger ut rapporter. Viveka Risberg är deras kanslichef.   Rena spel

­- För första gången har vi granskat organisationer. Vi har också tittat på sponsorerna. I Sverige är det Vattenfall, Nordea och ATG.  Vattenfall och Nordea har skrivningar om mänskliga rättigheter för sina företag men inte för sponsringen.

- När vi från Swedwatch påtalade problemet var de ganska snabbt med på banan.

Textilbranschen syr fotbollar och kläder

IF Metalls internationelle sekreterare Mats Svensson berättar att de inlett ett samarbete med RF och har kommit en bit på väg.  Rena spel

- Men vackra  policys måste implementeras och användas och om de inte följs måste det få konsekvenser. Det råder fullständigt oacceptabla villkor för textil- och konfektionsarbetare i Bangladesh. Där har man nyss fått en löneökning på 77 procent och då når de upp till en månadslön på 500 svenska kronor och arbetar 60-70 timmars arbetsvecka. Fackliga rättigheter är inte erkända.

- I våras hade vi den värsta industrikatastrofen någonsin. En rättare benämning är nog industrimord. Det var i Bangladesh en fabrik rasade och 1 130 människor fick sätta livet till och 2 500 skadades, helt oacceptabelt. Det var det som var den utlösande faktorn till det avtal som internationell fackföreningsrörelse och textilföretag, hälften av textilindustrin, nu har skrivit under.  Företag i Bangladesh kommer nu att inspekteras utifrån brand- och byggföreskrifter. Det var Hennes & Mauritz som var först att skriva under, berättar Mats Svensson.

Slavliknande förhållanden i Quatar

Ingen kunde undgå att bli berörd när Johan Lindholm, ordförande för Byggnads, berättade om sin resa i höstas till Quatar med Internationella Bygg- och Träfacken och med egna ögon såg de slavliknande förhållandena som migrantarbetarna lever under. Varje dag dör byggnadsarbetare i samband med byggen inför stora idrottsevenemang.  Rena spel

- Vi mötte migrantarbetarna som var 15, 16, 17 år som redan har egna barn.  De har en vision och fångar upp en artikel om att få åka till Quatar, göra sitt livs resa och tjäna pengar. I hemlandet skriver de kontrakt men väl i Quatar rivs kontrakten, passen tas ifrån dem så rätten till sjukvård försvinner, lönerna hålls inne och det mest frapperande, som jag blir mest rörd av, att arbetslagen själva fick samla ihop pengar för att ha råd att skicka hem sina döda kollegor till deras släktingar. Det tar på en när man berättar om det. För mig finns ett behov av att åka ner igen. Idrott och politik hör ihop, beskrev Johan Lindholm.

Ett land som Quatar som har 100 000 medborgare med enorma löner och hög standard har 1,2 miljoner gästarbetare som man behandlar på det här sättet.

Fotbollsförbundet tar sitt ansvar

Karl-Erik Nilsson, ordförande i Fotbollförbundet.  Rena spel

- Förhållandena i Quatar var usla redan innan VM förlas där. Jag tror att strålkastarljuset kan bidra till att förhållandena blir bättre i Quatar.

Karl-Erik Nilsson menar att Idrotten skulle kunna göra skillnad och sätta tryck på myndigheterna i Quatar. Fotbollsförbundet måste finnas i miljöer där det finns problem för att kunna få förändringar.

- Ingen har ansvaret men alla har ett ansvar och vi kommer att ta vår del.

Alla ska kunna utöva och se idrott

Johan Strid är generalsekreterare Handikappidrottsförbundet.  Rena spel

- Man kan inte söka OS utan att också anordna Paralympics. Med det har vi byggt in en aspekt av mänskliga rättigheter i den olympiska rörelsen och det går inte att nonchalera tillgänglighetsperspektivet.

I Ryssland är nu frågan uppe om homosexuellas rättigheter.

- Jag tror att om vi är där och diskuterar frågan kan tillgänglighetsfrågan vara en dörröppnare.

LOs ordförande avslutade seminariet med en förhoppning att detta seminarium var starten på utökat samarbete mellan folkrörelserna.

Se hela seminariet på LO play.

Christina Jonsson