Politik är att motverka egoism och girighet

Opinionsbildning Var tolfte dag fram till valet kommer LO att släppa en kortfilm med budskapet varför Sverige kan bättre. Se filmen med fotbollsprofilen Henrik Rydström.

Henrik Rydström tror på att Sverige kan bättre.

Kortfilmer var tolfte dag

Kortfilmerna kommer att bestå av kända och okända människor. Alla med ett bultande hjärta för förändring. Det kommer att vara musiker, idrottspersonligheter, kulturarbetare och fackliga medlemmar. De brinner för allt mellan tryggare jobb och ett samhälle präglat av tolerans och mångfald.

Profil i Kalmar FF

Henrik Rydström har tillhört A-truppen i Kalmar FF i 20 år och har varit lagkapten i 10 år. 2012 höll Henrik Rydström Första maj-tal.

- Jag pratade om allmänmäskliga bitar och varför jag tycker att jämlikhet är så viktigt.

Mitt under fotbolls-VM, släpps filmen med fotbollsprofilen Henrik Rydström. Se filmen här.

Ska stimulera politisk debatt

- Vi vill från LOs sida fördjupa budskapet Sverige kan bättre. Genom att ge fler röster utrymme under LOs namn vill vi stimulera till politisk debatt och till ett samtal om hur Sverige kan återta sin roll som ett samhälle präglat av frihet, jämlikhet och soldaritet, säger Tobias Gerdås projektledare på LO.

10 filmer totalt

10 kortfilmer kommer att släppas fram till den 14e september. Butiksbiträden och industriarbetare kommer att blandas med författare, kulturarbetare och idrottspersonligheter.

Christina Jonsson