Pride viktigare än någonsin tidigare

Arbetsmiljö Det tycker Janne som är medlem i Kommunal. Han menar att det går bakåt för hbt-rörelsen ute i världen. LOs ordförande tycker att LO gör mycket på sin front men fortfarande har långt kvar innan vi står i spetsen för hbtq-frågorna och Kommunal planerar långsiktigt i frågorna.

Finåk i paraden i Annette Kirmos fina 50-talsbil. Foto: Christina Jonsson

Karl-Petter Thorwaldsson deltar i Prideparaden för andra gången som LOs ordförande.

– LO gör mycket men jag tror att vi kan göra väldigt mycket mer. Även om facket har blivit bättre är det långt kvar innan vi kan säga att vi står i spetsen för hbtq-frågor. Jag tror att det är av historiska skäl. Vi har helt enkelt tack vare klass, sett att de problem vi har mer handlar om orättvisor än sexuell läggning. Men vi blir bättre och bättre. Vi satsar mer resurser på det också.

Besök i LOs tält

Jan E Johansson och Lennart Dahlbäck är båda medlemmar i Kommunal. De står och fyller i var sitt frågeformulär i LOs tält på Pridefestivalen. De hoppas vinna en designad termomugg för kaffe.

Jan har kommit till Pride varje år sedan 1998. För honom är det både viktigt och kul att komma till Pride. Lennart kommer hit för att knyta nya kontakter och återse gamla kontakter.

– Det här är ingen tradition för min del. Förra året var första året jag var på Pride. Jag vill gärna träffa nya människor och kanske göra det tillsamman med bekanta.

Janne oroar sig för att det går bakåt i världen för hbt. Länder har dödsstraff, människor misshandlas och torteras

- Och så är det allt som händer i Ryssland just nu. Det känns viktigare än någonsin att visa att vi kan ha en Pride där alla är välkomna, hbt-folk men också familj och vänner som vill komma till festivalen.

Jan har inte kunnat vara här sedan starten på festivaldagarna i år.

– Det är dyrt. Jag hade egentligen bara tänkt gå i går. När det kom ett erbjudande om att man kunde få inträde resten av veckan för ett tillägg på 300 kronor på dagsbiljetten på 450 kronor slog jag till. Annars hade det blivit för dyrt med 1 145 kronor som det skulle ha kostat.

Mer utbildning på arbetsplatserna

Det Janne gärna vill slå ett slag för är att det behövs mer utbildning på Kommunals arbetsplatser i hbt-frågor.

– Ja, över huvud taget på alla arbetsplatser, säger Janne. Här ligger man efter. Det gäller både bland chefer och bland folk som jobbar.

Janne har själv råkat illa ut på en arbetsplats. Han blev mobbad för sin läggning.

– Tyvärr anmälde jag inte händelsen på en gång. Det som hände var rent rasistiskt från en arbetskollega. Jag skulle anmält honom på en gång till cheferna men jag blev så ställd. I och med att jag inte gjorde det, det var en fredag eftermiddag, är det ju för sent sen. Jag skulle ha tagit tag i detta på en gång.

– Jag tänkte inte på att ta hjälp av facket. Först när jag kom in här i tältet och träffade Kommunal kom jag på att jag kunde ha gjort det.

Kommunal jobbar långsiktigt

Kommunals ordförande Annelie Nordström är på plats i Prideparaden traditionsenligt i år igen. Hon berättar att Kommunal gör väldigt mycket för att på lång sikt ändra människors attityder genom utbildning. Och det har de gjort i tio års tid.

– Det är ett stort bekymmer att vi är så fast i de normer som finns traditionellt när det gäller kvinnligt-manligt, när det gäller sexualitet, etnicitet, när det gäller kön. Alla de här olika normbegreppen sitter fast. Det behöver bearbetas. Det sätt som Kommunal har valt att göra det på är att vi sedan tio år tillbaka utbildar det vi kallar förändringsledare bland våra anställda.

Alla ombudsmän som utbildas i Kommunal går igenom förändringsledarutbildning där man lär sig att vara observant på de här problemen och målet är att det ska sprida sig så fler och fler och fler av de fackliga företrädarna och de anställda inom Kommunal har ett sjätte begrepp om de här frågorna och som är uppmärksamma på det.

- Men det är klart att det kommer att dröja innan det verkligen genomsyrar varje arbetsplats, säger Annelie Nordström och tycker att fler fackliga organisationer behöver agera på samma sätt som Kommunal faktiskt har gjort under tio år.

- Vi måste också påverka vår arbetsgivare att också göra insatser på det här området. Det gör man i alldeles för liten utsträckning. Vad det gäller förskola och skola har vi gjort en hel del olika projekt tillsammans med RFSU och bland annat en kampanj som handlar om barn i regnbågsfamiljer. Det är ett jättebra material vi tagit fram. Det är redan slut men vi tar fram nytt. Det kommer vi nu att ge ut och vi kommer att göra nya filmer och nya häften att sprida runt i förskolor och skolor. Vi samarbetar också med Lärarförbundet för att utbilda lärare och elever i skolorna. På så sätt försöker vi förändra på längre sikt. Men det behövs hur mycket insatser som helst. Vi försöker i alla fall dra vårt strå till stacken.

Veckans alla dagar finns en utbildad ombudsman på Kommunal som kan ta emot dessa samtal. Där kan man få hjälp och stöd och råd, lovar Annelie Nordström.

Lennart har aldrig råkat illa ut på någon arbetsplats. Det har aldrig varit några större problem i jobbet som personlig assistent.

– Det är kul på Pride men det är också viktigt att visa sin läggning och att vi är en stor del av befolkningen, säger Lennart.

Janne och Lennart är inte ett par. Janne ska gå i paraden med sin pojkvän.

Fint exempel

Karl-Petter Thorwaldsson berättar att Marie Claudette är ett levande exempel på förändring åt rätt håll.

- Förra året var hon en han och taxichaufför från Helsingborg. Hon kom här i sin rosa peruk och var den lyckligaste människa jag sett. Hon berättade då att hon fått hjälp av facket att komma med till Pride och mycket tack vare det vågat komma ut. Kan vi hjälpa medlemmar i facket att stå för vilka de är och att all kärlek är tillåten och bejaka det i facket, har vi kommit väldigt långt. Därför är vi med i Pride och Pridefestiivalen, förklarar LOs ordförande.

Marie Claudette

Christina Jonsson