Problem och utmaningar för yrkesprogrammen

Arbetsmarknad Med anledning av Skolinspektionens granskning av de yrkesförberedande programmen på gymnasiet hölls i dag ett seminarium om vilka problem och utmaningar de svenska yrkesprogrammen möter framöver. Bättre fungerande programråd och samverkan mellan skola och arbetsliv var några av lösningarna.

Nina Andersson Brynja och Ibrahim Baylan
Nina Andersson Brynja och Ibrahim Baylan medverkade i LO-seminariet om framtidens yrkesutbildningar. Foto: Christina Jonsson

Tiden står still

Seminariet inleddes med att Skolinspektionen presenterade slutsatserna ur sin rapport och konstaterade att inte mycket har hänt på 20 år. Utbildningarna hänger inte ihop och de har svag koppling till någon yrkesidentitet.

Glapp mellan behov och kompetens

Josefin Larsson från IF Metall lyfte exempel från Gnosjöregionen där företag står redo att anställa folk, men där kompetensen saknas. Johan Olsson från Svenskt näringsliv gav samma bild ur arbetsgivarnas perspektiv:

- Matchningen är en utmaning. Var femte rekryteringsförsök misslyckas.

Sammanhållet utbildningssystem

Ibrahim Baylan avslutade med att tala om LO och Socialdemokraternas gemensamma strategi för att förbättra yrkesutbildningarna. De nio punkterna i strategin menade han kommer bygga fler broar mellan våra yrkesutbildningar och ge ett bättre sammanhållet utbildningssystem.

Baylan var också missnöjd med hur yrkesutbildningar beskrivs som något för skoltrötta elever:

- Det handlar inte bara om att ge ungdomar som är skoltrötta en möjlig utgång, utan det handlar för oss framförallt om att kunna garantera en bra kompetensförsörjning för landet, och tillväxt och arbete, men också om att vi har många ungdomar som kan se det här som en attraktiv möjlighet för framtiden.

Se hela seminariet i LO Play

Daniel Hermansson/LO/SE