Protester mot regimen i Iran spelar roll

Internationellt Vårens fackliga protester i Iran har bemötts aggressivt. LO och Transport har upprepade gånger protesterat och fördömt de summariska avrättningarna, fängslandena och trakasserierna som sker i Iran.

Första maj-demonstration i Iran.

Upprepade protester

LO och Transportarbetareförbundet har upprepade gånger protesterat och fördömt de summariska avrättningarna, fängslandena och trakasserierna som sker i Iran. Många yrkesgrupper drabbas av regimens förtryck, bussförare, gruvarbetare, lärare, sjuksköterskor journalister och advokater. De fackliga aktivister inom dessa grupper som kämpar för bildandet av fria och obundna fackliga organisationer är särskilt utsatta.

Aggressivt våld mot aktivister under våren

Leif Isaksson jobbar med internationella frågor på LO.

- Vårens fackliga protester i Iran har bemötts våldsamt och aggressivt. Det är tydligt att den iranska regimen inte respekterar grundläggande mänskliga rättigheter och ILOs kärnkonventioner. LO och Transportarbetareförbundet vill rikta uppmärksamhet på situationen för följande fackliga aktivister som på olika sätt frihetsberövats den senaste tiden.

Drabbade aktivister

Mahmod Salehi, grundaren av bageriarbetarnas fackförbund i Iran, häktades någon dag innan 1 maj men frisläpptes mot borgen efter 32 dagar i häktet. Hans hälsotillstånd var då kritiskt då han inte kunnat få dialyshjälp för sina njurproblem och fängelset sa sig inte kunna ta ansvar för hans liv.

Behnam Ebrahimzade som Transportarbetareförbundet och LO rapporterade om tidigare i år sitter fortfarande på Rajai Shahr fängelsets avdelning 2 ”koran-avdelningen” där internerna tvingas att följa det strikta religiösa reglementet som innebär koranläsning och bön fem gånger per dag. Behnam har inte tillåtits någon kontakt med sin familj och cancersjuke son eller fått vård för sina tortyrskador. Efter att hamnat i konflikt med fängelseledningen har Behnam misshandlats och förts till isoleringscell. Information om hans nuvarande hälsotillstånd saknas.

Jafar Azimzadeh, styrelseordförande i iranska arbetarnas fria fackförening och Shahpour Ehsani Rad, ledamot, har på grund av sin fackliga aktivitet åtalats för uppvigling och brott mot den allmänna ordningen. Jafar Azimzadeh har dömts till sex års fängelse. Det är oklart vad som kommer att hända med Shapoor Ehsani Rad.

Ebrahim Madadi och Davod Razavi från Teherans Bussförares fackförbund frisläpptes mot borgen efter 22 dagar i häkte.

Ytterligare ett tiotal fackligt aktiva befinner sig på olika fängelser i Iran då de mobiliserat arbetare inför 1 maj.

Arbetet ger resultat

Saied Tagavi är projektledare för projektet Facklig plattform-Iran som drivs av Transportarbetareförbundet och LO.

- LO och Transportarbetareförbundet ser med stor oro på den iranska regimens aggressiva jakt på oliktänkande och det iranska rättsystemets agerande när det gäller åtal och summariska rättegångar. Antalet avrättningar har ökat dramatiskt sedan Rohani installerades som president 2013, tvärt emot vad han lovade.

- Samtidigt vill vi berätta att vårt arbete också ger positiva resultat. Enligt uppgift har de internationella fackliga protesterna och andra kampanjer spelat en mycket viktig roll för frigivningen av Reza Shahabi och andra fackliga aktivister. Det internationella stödet har spelat en avgörande roll för Reza Shahabis möjlighet till rehabilitering på sjukhus.

Kraven från LO och Transport

Det LO och Transportarbetareförbundet kräver är stopp för alla avrättningar och frigivning av alla fackliga och politiska fångar. Det måste också bli stopp på den brutala behandlingen av oliktänkande och de mänskliga rättigheterna måste respekteras. Man vill också se en internationell sanningskommission som skall undersöka tillståndet för fackliga och politiska fångar i Iran och utreda de dödsfall som tidigare inträffat i fängelserna.

Vi har i tidigare artiklar skrivit om Behnam Ebrahimzade och Reza Shahabi.

Läs LOs och Transportarbetareförbundets krav här.

Read this article in english here.

Christina Jonsson