Qatar på svarta listan över världens sämsta länder

Internationellt Med livet som insats slåss människor för anständiga villkor på jobbet. För rätten att bilda och vara med i fackföreningar, förhandla om löner, teckna kollektivavtal och andra för oss självklara rättigheter. På listan över världens sämsta länder att arbeta i finns Qatar som är värd för fotbolls-VM 2022.

Foto: ITUC

Kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet

Hot, avsked, fängelse, sexuella trakasserier, tortyr och i värsta fall mord drabbar arbetstagare och fackligt aktiva i många av världens länder. Det visar Världsfackets sammanställning över det senaste årets kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet.

- Mord av fackliga ledare har skett i tio länder: Kambodja, Bangladesh, Filippinerna, Mexiko, Honduras, Guatemala, Colombia, Mauretanien, Egypten och Benin.

- Regeringar i minst 35 länder har gripit eller fängslat arbetstagare för att mota deras krav på demokratiska rättigheter, schysta löner, säker arbetsmiljö och trygga jobb.

- Arbetstagare har blivit avskedade eller avstängda från arbete i minst 53 länder efter att ha försökt förhandla fram bättre arbetsvillkor.

- Minst 87 länder utesluter vissa yrkesgrupper från strejkrätten i nationella lagar eller rättspraxis.

Qatar på listan

På Världsfackets lista över världens sämsta länder för fackliga rättigheter finns Qatar som är värd för fotbolls-VM 2022. Världsfackets ordförande Sharan Burrow har kallat landet "en modern slavstat".

Qatar är ett av världens rikaste länder. Men en gästarbetare från Nepal tjänar ändå oftast inte mer än motsvarande ungefär 1 000 – 1 600 kronor i månaden.

- Människor tvingas arbeta för svältlöner under slavliknande förhållanden som hembiträden och på byggarbetsplatser, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Rätten att bilda och ansluta sig till fackföreningar är en av de mänskliga rättigheterna i FNs deklaration. Men trots att migrantarbetarna utgör hela 94 procent av landets arbetskraft får de inte gå med i en fackförening.

Alla utländska medborgare i Qatar lyder under kafalasystemet som liknar organiserat slaveri. Arbetstillståndet knyts till en sponsor som för det mesta är arbetsgivaren själv.

Utan kafalans tillåtelse kan migrantarbetaren varken byta jobb eller lämna landet. Systemet ger arbetsgivaren nästan total makt över de anställda och kan ofta beslagta pass och hålla inne med lönen utan att de anställda kan säga ifrån.

- Vårt mål är att alla länder ska följa minst ILOs kärnkonventioner för mänskliga rättigheter i arbetslivet och att arbetare världen över ska få likvärdiga levnadsförhållanden, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Tvångsarbete

I sämsta kategorin av länder finns också Indien, Kina och Nigeria som också tillhör dem med flest människor i tvångsarbete. I dag utnyttjas minst 21 miljoner människor i någon form av tvångsarbete.

- Sverige är tyvärr också ett av de länder som hittills varit negativa till det bindande protokoll som ska komplettera och modernisera ILOs konvention 29 mot tvångsarbete och som världens ILO-länder nu ska rösta om i juni, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Läs mer i Världsfackets rättighetsindex (pdf)

Reine Boström/LO/SE