Råd från LO Norge: Rösta på Stefan Löfven

Opinionsbildning Det är en hälsning från LO i Norges ordförande Gerd Kristiansen och hela norska LO-ledningen och de varnar utifrån egna erfarenheter för att rösta på ett främlingsfientligt högerparti.

LO Norges ordförande Gerd Kristiansen varnar för att rösta på främlingsfientliga partier.

LO Norge knackar dörr

Gerd Kristiansen och några fler i den norska LO-ledningen kommer till Sverige för att i helgen delta i valspurten och vara med och knacka dörr för att övertyga folk att gå och rösta.

- Jag och resten av den norska LO-ledningen gläder oss att delta i valkampanjspurten tillsammans med er, säger Gerd Kristiansen.

Varnar för Sverigedemokraterna

Hon vill på det starkaste varna svenska fackföreningskamrater för att rösta på ett högerparti som Sverigedemokraterna.

- Högerpartierna står inte på arbetstagarnas och fackföreningsrörelsens sida. Det har vi upplevt i Norge efter att Höjre och Framskrittspartiet bildat regering.

I Norge sitter Frp i regeringen

I många år ville inte de andra borgerliga partierna ha något sammarbete med Frp. Nu har de regeringsmakt.

- I regering önskar Frp mer privatisering, angrepp på arbetsmiljölagarna, flera tillfälliga arbeten – och politisk paus i kampen mot social dumpning.

Högerpartier angriper fackliga rättigheter

Frp vill också driva fram en hårdare invandringspolitik.

- Mitt råd till er: Rösta inte på högerpartier som aktivt angriper fackliga rättigheter, välfärden och det starka partssamarbetet, vår nordiska modell, som är grundstenen för rättvis fördelning och arbete till alla. Rösta hellre fram en ny regering under ledning av Socialdemokratin och Stefan Löfven, råder Gerd Kristiansen.

Christina Jonsson