Råd till dig som ska jobba i Norge

Arbetsmarknad Många svenskar, och speciellt ungdomar, reser till Norge för att få ett jobb. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller där. Vad ska man tänka på innan och efter anställningen?

Råd till dig som ska jobba i Norge
Råd till dig som ska jobba i Norge Foto: Lars Forsstedt

Att jobba i Norge

Många svenska ungdomar jobbar i Norge. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller där så jobbet blir en bra upplevelse och att man inte råkar illa ut.

Camilla Andersson är ombudsman på LO-distriktet i Örebro-Värmland som gränsar till Norge.

- Vi har inte varit i kontakt med enskilda personer men har hört att svenska ungdomar har haft problem när de säsongsjobbar främst inom hotell- och restaurangbranschen men också inom handeln. Det kan handla om att ungdomarna inte får fasta tider inskrivet i anställningsbevisen så de får ibland bara jobba vid toppar samtidigt som de har sina fasta kostnader.

Problem av det här slaget förekommer också när norska ungdomar sommarjobbar på Västkusten i Sverige.

- Det kan vara svårt för oss på LO-distriktet att få fram fakta så vi brukar hänvisa till Gränsetjänsten som vi samarbetar med, säger Camilla Andersson.

Svensk-norskt samarbete

Grensetjänsten hjälper människor och företag som bedriver någon slags gränsöverskridande verksamhet mellan Sverige och Norge. De hjälper gärna till per telefon men de har också mycket bra information på sin hemsida.

Grensetjänsten är ett samarbete mellan Sverige och Norge. Deras huvuduppgift är att ta emot och behandla frågor från människor och företag som har någon form av gränsöverskridande sysselsättning. Det viktigaste för personer och företag är att få rätt information. Med den kompetens och det myndighetsnätverk som finns inom Grensetjänsten kan de ge kunderna fullständig information.

Många säsongsarbetar

I samarbete med LO Norge besökte Cecilia Rose på LO-distriktet i Örebro-Värmland skidorten Trysil där många säsongsarbetar.

- Det stora problemet är att boendet är väldigt dyrt och ofta tvingas ungdomarna bo långt från arbetsplatsen och bo trångt. Transporterna mellan är dyra och ibland har de inte råd att sluta sin anställning och ta sig vidare.

Viktigt vara med i facket där man jobbar

Du bör gå med i facket i Norge, också om du redan är medlem i Sverige. Man får alltid bäst hjälp om man är med i facket i det land där man har sin anställning. Det gäller också om man bara ska jobba under en kortare tid. Grensetjänsten har länkar till LO i Norge och till olika fackföreningar. De kan också hjälpa till att kontrollera att företaget du ska jobba för har kollektivavtal, eller tariffavtal som det heter i Norge. Det är viktigt så du är försäkrad och har trygghet på jobbet.

När du fått ett jobb i Norge måste du personligen besöka ett skattekontor för att få ett norskt personnummer/ID-nummer och en skattsedel.

Spara din dokumentation

Några råd från Grensetjänsten är att se till att få ett skriftligt anställningsavtal. Det är alltid viktigt, också när du jobbar i Sverige. Det är bra att skapa en Norgemapp/pärm och spara anställningsavtalet i och alla papper såsom lönespecifikationer och all dokumentation kring din anställning i Norge.

Det finns också saker att tänka på när du ska flytta hem igen.

Det finns också information att hämta hos Arbetsförmedlingarna i både Sverige och Norge.

Christina Jonsson