Facket Direkt

Reza Shahabi behöver tid för rehabilitering

Internationellt LO och Transport gör en uppföljning av läget för Reza Shahabi som den 1 juni 2014 inledde en hungerstrejk i protest mot tvångsförflyttningen från Rajar Shahr till Evin-fängelset.

Reza Shahabi handfängslad under operation.
Reza Shahabi behöver rehabilitering efter nackoperation.

Äntligen operation

Efter en långvarig kamp innefattande den hungerstrejk som inleddes den 1 juni och avslutades den 15 juli och den internationella stödkampanjen, som LO och Transport var en del av, fick Reza Shahabi äntligen igenom kravet på den nackoperation som var nödvändig för att förhindra tilltagande förlamning av benen. Skadorna i nacke och rygg uppkom i samband med misshandel och tortyr när han fängslades för fem år sedan.Reza Shahabi behöver rehabilitering efter nackoperation.

Läkarna som opererat Reza har rekommenderat ett halvårs efterbehandling med fysioterapi, sjukgymnastik och medicinska kontroller i en avspänd miljö. I strid med läkarnas ordination har Reza Shahabi efter operationen återförts till Rajar Shahr fängelset. I fängelset finns inga som helst möjligheter till den rehabilitering som operationen kräver. Men Reza Shahabi behöver inleda sin rehabilitering omedelbart annars kan operationen ha varit förgäves.

500 000 kronor i borgen

Myndigheterna har  sagt att de kan gå med på en månads sjukpermission vilken endast ges mot 200 miljoner Toman i borgen. Det motsvarar ungefär 500 000 kronor. Detta är en oöverkomlig summa för Reza Shahabi och hans familj och det kommer att ta mycket lång tid för Tehrans bussförarfackförening och de andra fackföreningarna i Iran att samla in en sådan stor summa. De iranska myndigheterna vet naturligtvis detta och det kan bara tolkas som ytterligare en del av den iranska regimens utomrättsliga bestraffning av Reza Shahabi.

Uppmaning från LO och Transport

LO och Transport uppmanar de iranska myndigheterna att låta Reza Shahabi rehabiliteras enligt läkarnas ordination.

LO och Transport kräver att Iran respekterar ILOs konventioner samt respekterar de grundläggande mänskliga rättigheterna och omedelbart friger fängslade politiska och fackliga aktivister.

LO och Transport kommer genom sina nationella och internationella kanaler fortsätta arbeta för frigivning av alla politiska och fackliga fångar i Iran

Läs tidigare artiklar om Reza Shahabi:

Nya hungerstrejker pågår i Iran

Reza Shabi har nu hungerstrejkat i 41 dagar