Reza Shahabi har nu hungerstrejkat i 41 dagar

Internationellt Han protesterar mot den behandling fackliga och politiska fångar utsätts för i Iran. Regimen använder en ny metod att trakassera fängslades familjer.

Reza Shahabi, i mitten, har nu hungerstrejkat i 41 dagar.
Reza Shahabi, i mitten, har hungerstrejkat 41 dagar.

Reza Shahabis liv är i fara

Det var för 41 dagar sedan som Reza Shahabi, i protest mot den behandling, som han tillsammans med övriga facklig och politiska fångar utsatts för, inledde hungerstrejken. Rezas hälsotillstånd är nu kritiskt och hans liv är i fara om hungerstrejken pågår längre.

Enligt uppgift var flytten av Reza en del i fängelsemyndigheternas större plan för att splittra sammanhållning och kontakt mellan de fängslade. Planen var att utan domstolsbeslut snabbt flytta fackliga och politiska fångar från Evin fängelset till olika fängelser i landet bland andra till Ahwaz, Tabriz, Mashad, Karoon och Rajai Shahr. Reza Shahabi aktivist för fackliga rättigheter.

Regimen i Iran trakasserar fångarnas familjer

Regimens strategi att flytta de fackliga och politiska fångarna omfattar också en ny metod att trakassera fångarnas familjer. Metoden innebär att fängelse-myndigheterna kallar hela familjen till fängelsebesök och därefter görs en husrannsakan i familjens hus då det är tomt. Också dessa husrannsakningar saknar domstolsbeslut och genomförs godtyckligt utan opartisk kontroll.

Dags för rättssäker hantering

Det är dags att regimen i Iran tar sitt ansvar för en rättssäker hantering av de fackliga och politiska fångarna och deras familjer. Även Sverige har ett ansvar att genom sina politiska kontakter begära frigivning av samtliga fackliga och politiska fångar i Iran.

Krav från Transport och LO

LO och Transport
- vädjar till Reza Shahabi att avsluta sin hungerstrejk och genom att uppmärksamma situationen stödjer vi fortsatt kravet att Reza i första hand flyttas tillbaka till Evin fängelset.

- kräver att Iran respekterar ILOs konventioner samt respekterar de grundläggande mänskliga rättigheterna samt omedelbart friger fängslade politiska och fackliga aktivister.

- uppmanar den svenska regeringen och utrikesminister Carl Bildt att genom sina politiska kontakter med regimen i Iran begära frigivning av samtliga fackliga och politiska fångar i landet.

- kommer genom sina nationella och internationella kanaler fortsätta arbeta för frigivning av alla politiska och fackliga fångar i Iran.

Svenska Transportarbetareförbundet

Landsorganisationen i Sverige