Skapar otrygga jobb fler arbetstillfällen

Arbetsmarknad För hundra år sedan stod vi med mössan i hand och bad om jobb. Nu har vi bytt ut mössan mot mobiltelefonen.

ungajobb
Seminarium om ungas tuffa arbetsmarknad. Foto: Anders Larsson

SMS-jobb

Handelsbranschen har många unga anställda. Det är ofta här unga har sitt första jobb. Här jobbar Elin, vissa dagar, när hon fått en sms-förfrågan och hunnit svara ja. Elin har 15 sekunder på sig att svara på sitt sms. Hinner hon inte går frågan till någon annan. Hon måste stiga upp tidigt, vara klar att lämna hemmet vid 7-tiden, om hon blir utvald. Oscar har fått 20 fasta timmar men det räcker inte att försörja sig på. Han letar ständigt timmar och sover med mobilen tillgänglig.

Ungdomar vittnar om sin jobbsituation

Detta kommer fram vid ett seminarium i Almedalen. Daniel Carlstedt, ungdomssekreterare på Handels, visar en video med ungdomar som vittnar hur deras liv ser ut, i symbios med mobiltelefonen.

- Det är svårt att ställa krav på sin arbetsgivare i den situationen. En majoritet av alla unga i vår bransch jobbar på visstidsanställningar. 77 procent jobbar på visstidsanställningar av den allra mest otrygga arten med väldigt korta anställningskontrakt och fenomenet kryper upp i åldrarna, säger Daniel Carlstedt.

Handels har en snittålder på 35 år när man får sin första fasta anställning. 34 procent av Handels medlemmar har haft sina visstidsanställningar i mer än fyra år. 86 procent av deltidarna har haft sin deltidsanställning i mer än fem år.

LOs ungdomsmanifest lyfter frågorna

LOs ungdomssekreterare Malin Norberg berättar att i LOs Fackliga ungdomsmanifest lyfter LO dessa frågor.

- Förra sommaren pratade vi med ungefär 10 000 unga människor om vilka frågor på arbetsmarknaden som är viktigast för dem. Svaren har 270 fackligt aktiva unga kokat ner till manifestet. Hårdare reglering av tidsbegränsade anställningar är det starkaste kravet, säger Malin Norberg.

Mössan och mobilen i hand

LOs förste vice ordförande Tobias Baudin ser väldigt allvarligt på denna utveckling.

- För hundra år sedan stod arbetarna med mössan i hand och bockade och bugade för att få jobba några timmar för att ha råd till nästa månads hyra och mat till barnen.  Då sa vi att, så här kan vi inte ha det, och vi började organisera oss och vi byggde upp fackföreningsrörelsen. Nu har vi bytt ut mössan och står med mobilen i hand, säger Tobias Baudin.

Om du inte vet om du kan vänta en lön varje månad gör du inte den där investeringen, du kan inte flytta hemifrån eller bilda familj.

Inse ungas värde

Ellinor Eriksson är förbundsordförande för SSU.

- Jag är så trött på resonemanget att unga människor ska acceptera sämre villkor på arbetsmarknaden och sämre bostäder. Man måste inse att ungas arbete är värt någonting.
Hanna Wagenius, förbundsordförande, CUF menar att det finns många unga som skulle ge mycket för att vara den som satt och väntande på ett sms.

- Sedan är det givetvis inte kul att ha 15 sekunder på sig att svara på sms. Vi har ett fördelningsproblem på arbetsmarknaden där vita medelålders män, som kom in på arbetsmarknaden när lagarna stiftades, sitter väldigt bra på sina platser men där unga drabbas i andra änden, anser Hanna Wagenius.

Tobias Baudin menar att grunden på arbetsmarknaden måste vara tillsvidareanställningar och självklart på heltid.

- Sen ska det givetvis finnas tillfälliga anställningar vid arbetsanhopningar. Det viktigaste är att parterna får ta hand om det här i kollektivavtalen. Det är bättre att de som kan det här, facket och företagen, jobbar ihop. Detta är bättre än lagstiftning, anser Tobias Baudin.

De biter sig i svansen

Som det nu är biter man sig i svansen när vi nu står inför enorma rekryteringsbehov, menar Tobias Baudin.

- I Kommunal, inom vården, är snittåldern för dem som har visstidsanställningar 30-35 år. Ska vi säga till ungdomar att utbilda sig till undersköterskor och samtidigt berätta att ni inte kommer att få en fast anställning innan ni är cirka 35 år, lönen är inte den bästa och när ni får ett jobb är det troligen på deltid och dessutom är jobbet tufft så räkna inte med att kunna jobba till 65, 67 eller 75 som en del tycker. Därför är det otroligt viktigt med en bra lön och en bra arbetsmiljö i de här grupperna.

CUF vill slopa hela LAS

Moderator Tobias Gerdås vill veta vad panelen anser om framtiden för LAS.

- Las bör inte tas bort. Det är allmän visstid som bör tas bort, anser Ellinor Eriksson.

Hanna Wagenius vill slopa LAS helt och hållet.

- Vi vill införa en minimilagstiftning. Det stora problemet är att arbetsgivaren inte ges makt över sin egen arbetsplats och kan bestämma vilka som ska jobba där. Ibland fastnar människor på platser där de inte trivs eller inte utvecklas. Då håller de upp en plats som en ung människa skulle kunna ta. Alla gör inte vad de är bäst på. Det förlorar hela samhället på.

Politiken har en roll och Ellinor Eriksson har tre förslag.

- Inför en 90-dagarsregel där unga ska garanteras ett jobb, utbildning eller praktik. Inför en sommarjobbsgaranti så unga får prova på ett yrke eller erbjud lärlingsutbildning eller yrkescollege i större utsträckning.  Om vi börjar där kommer det att vara lättare att få bra villkor för unga när de inte är desperata för att få ett jobb.

Hanna Wagenius tror på riktiga jobb i riktiga företag.

- Då måste vi titta bredare på arbetsmarknadspolitiken och inte bara på Las utan på vad vi kan göra föra att företagen ska anställa.

Grundtrygghet i stället för välfärd

Hanna Wagenius har Danmark och deras flexicurity-system som förebild för mer flexibilitet.

- Vi driver på för ett grundtrygghetssystem i CUF. Vi behöver ett golv så ingen faller mellan stolarna. Vi vill flytta försäkringssystemen till parterna på arbetsmarknaden för att de ska ha ännu mer att erbjuda medlemmarna. Det är för mig ologiskt att någon som har a-kassa kan tjäna mer än någon som jobbar. Vill man ha mer än grundskydd får man försäkra sig själv, anser Hanna Wagenius.

A-kassan är raserad

Tobias Baudin vill se en bra a-kassa och en aktiv arbetsmarknadspolitik.

- A-kassan är mer eller mindre raserad. Bara 13 procent av de arbetslösa får 80 procent i ersättning. Taken måste höjas och fler omfattas av det. Arbetsmarknadspolitiken fungerar inte. Fas 3 fungerar inte. Unga får inte hjälp förrän efter tre månader. Unga ska ha hjälp från dag ett.

Se seminariet i LO play.

Christina Jonsson