Skicka nätkärlek på Alla Hjärtans Dag

Opinionsbildning Det har skrivits mycket om näthat på senaste tiden. Det är dags att ändra fokus och prata om nätkärlek.

Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande
Ingela Edlund skickar nätkärlek på Alla Hjärtans Dag. Foto: Christina Jonsson

Alla kan göra något

LOs andre vice ordförande Ingela Edlund är ansvarig för LOs arbete Alla kan göra något. Ett arbete som tar avstamp i de fackliga grundvärderingarna om alla människors lika rätt och värde. Syftet är att genom olika insatser motverka diskriminering, främlingsfientlighet och antidemokratiska krafter. Idag, på Alla hjärtans dag tar hon, tillsammans med LO-distrikten ute i landet, initiativ till att fylla nätet med kärlek.

Använd nätet till bra saker

- Vad som händer på nätet berör oss alla. För många av oss fungerar nätet som ett extra vardagsrum, en naturlig del av vår vardag. Därför är det viktigt att fylla det rummet med positiva saker, säger Ingela Edlund.

- Genom att skicka ett meddelande fyllt av värme och kärlek till någon idag kan du vara med och öka den positiva närvaron på nätet, en plats som av många tidvis upplevs som kränkande och diskriminerande, menar hon.

- Jag skickar idag ett meddelade till alla mina Facebook-vänner med hopp om att de i sin tur skickar sin nätkärlek vidare till sina vänner. Det är ju trots allt Alla hjärtans dag idag, så incitamentet kanske blir lite extra stort, säger Ingela Edlund.

LO delar ut choklad

Det är inte bara Ingela Edlund som passar på att skicka nätkärlek i dag på Alla Hjärtans Dag. Runt om i landet, vid skolor, på torg, utanför Konsum eller på andra offentliga platser kommer fackligt aktiva att dela ut över 8 000 fairtrademärkta chokladbitar tillsammans med en uppmaning att skicka nätkärlek i dag.

Så fråga dig själv, vem ska du skicka  #nätkärlek till?

Christina Jonsson