Sommarjobbare har problem med arbetsmiljön

Ung i facket I årets sommarkampanj på LOs hjälptelefon finns förutom extrapersonal också förstärkning via sociala medier med frågor och svar på de vanligast förekommande problemen som en hjälp till självhjälp. Problem med arbetsmiljön för minderåriga är det som sticker ut mest jämfört med tidigare år.

Jesper Lissmark, Lydia Wefer och Joakim Petrusson.
Christina Jonsson

Årets sommarjobbskampanj startade den 20 maj och avslutas 31 augusti. Verksamheten är igång året om men under kampanjen har tre extra personer varit anställda. Cecilia Löfbom har precis slutat men Lydia Wefer och Jesper Lissmark fortsätter hela kampanjtiden och Joakim Petrusson är kvar till årets slut i den ordinarie 020-verksamheten.

Arbetsmiljön för minderåriga

Den fråga som har stuckit ut mot tidigare år är arbetsmiljön för minderåriga, berättar Joakim Petrusson som jobbar i 020-verksamheten för tredje året i rad.

- Det handlar om vad man får utföra för arbetsuppgifter utifrån den ålder man har och det handlar också om arbetstider, hur länge man får jobba i en viss ålder.

Jesper Lissmark fördjupar förklaringen med att upp till dess att man fyller 16 får man bara utföra enklare arbetsuppgifter.

-  Man får inte stå i kassan och inte utföra några farliga uppgifter med till exempel maskiner. Mellan 16 och 18 får man fortfarande inte sitta ensam i kassan och det finns ytterligare regler på vad man får utföra.

Problem med arbetstider

Lydia Wefer är statsvetare och har tidigare jobbat på Kommunal.

- Den bransch där vi får in flest  problem är Hotell-  och Restaurangbranschen och caféverksamheten. Det handlar ofta om oklara arbetstider. När ungdomarna kommer till jobbet kan schemat vara ändrat och de kan få sitta och vänta på att få börja jobba. Vi får också många frågor om vilken lön som gäller för det jobb som ska utföras, säger Lydia.

Maila går också bra

Det går också att maila in sina frågor till Fackets hjälptelefon. Förra året märktes en tendens att mailfrågorna ökade på bekostnad av telefonförfrågningarna. Den utvecklingen har vänt. Det kommer också färre samtal totalt i år än tidigare. Det tror Joakim Petrusson beror på att många hittar svaren på sina frågor på hemsidan.

Flest tjejer ringer

- De som kontaktar LOs hjälptelefon är i första hand sommarjobbarna själva. Av dem ringer fler tjejer än killar och så är det också när föräldrarna ringer för sina ungdomar. Det är fler mammor som ringer än pappor, säger Joakim. Det kan vi också se i den statistik vi för över ärenden som kommer in. De ungdomar som ringer är allt mellan 16-25 år. Genomsnittsåldern nu under kampanjen är 16 år.

Arbetsgivare ringer också

Det ringer också arbetsgivare. Det är ganska vanligt.

- De vill göra rätt och frågar om vad man ska tänka på när man anställer ungdomar och vad de ska ha för lön för det arbete de ska utföra.

Innan du börjar jobba

I början av sommaren ringer många ungdomar och frågar vad de ska tänka på inför sommarjobbet. En viktig bit är att alltid begära ett anställningsbevis där det ska stå vilka arbetsuppgifter som ska utföras,  under vilken period och vilka arbetstider som ska gälla och vilken lön som ska utgå för detta och allt annat ni kommit överens om. Trots detta är det många som inte har något anställningsbevis när problem uppstår. Du har laglig rätt att få ett anställningsbevis så det är bara stt säga till om ett innan jobbet börjar.

De löser problemen

De flesta problem löser 020-gänget själva men ibland förmedlar de vidare till respektive förbund. Joakim tycker att det känns bra med den återkoppling som ofta kommer från antingen medlemmen eller förbundet som hör av sig och berättar att problemet löst sig på ett bra sätt. Många ringer för att prata av sig problemen och mest få en bekräftelse att det är som de tror.

Det 020-gänget inte kan hjälpa till med är att förmedla jobb eller serva dem som är i Arbetsförmedlingens åtgärdsprogram. Det regelverket måste Arbetsförmedlingens personal svara för.

Christina Jonsson