Stå upp mot vardagsrasismen

Opinionsbildning Jag tror inte att de som röstar på SD har rasistiska åsikter men de ser att saker inte fungerar och känner att de inte kan påverka sin situation. Men avståndstagandet från SD som parti är självklart för LO, säger Ingela Edlund.

Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande Foto: Christina Jonsson

Stödet för SD handlar om frustration

Stödet för SD har varit högt i vissa förbund, och undersökningar visar att det ökat ytterligare sedan senaste riksdagsvalet. Ingela Edlund tror att det handlar mycket om frustration.

– Jag tror inte de som röstar på SD har rasistiska åsikter, däremot ser de att saker inte fungerar. Många känner att de inte kan påverka sin situation och ser ingen framtid.

– Det är ingen tillfällighet att stödet är så stort bland unga män, särskilt de som inte gått ut skolan, eller gått ut och har svårt att hitta sin plats på arbetsmarknaden. Sedan är det pensionärer som kanske tror att det ska komma någon och sno deras pension.

LO tar avstånd från SD som parti

Avståndstagandet från SD som parti är något självklart för LO, säger hon, eftersom SD inte delar fackets grundvärderingar utan ställer människor mot varandra. Däremot är det upp till förbunden att avgöra hur man ska hantera partiet.

– Vi rekommenderar att de inte ska tillåta sverigedemokrater som förtroendevalda. Sedan finns olika uppfattningar om även medlemmar i SD ska kunna uteslutas, några förbund har valt den vägen, andra föredrar att försöka tala med människor och hoppas på att få dem på rätt köl.

Kan SD växa sig hur stort som helst, och vad betyder det för LO om partiet drar till sig ännu fler i facket?

– Någonstans måste det väl bli ett stopp, jag måste få vara lite optimist.

De lokala kämparna måste stiga fram

– Men det handlar om att de lokala kämparna i facket stiger fram. Fler borde ta diskussionen när man hör saker i kön till affären eller i fikarummet på jobbet. Andra får tycka att man är lite festmarodör när man säger vad man tycker. Sedan är det förstås alltid lättare om man är fler.

LO håller på att ta fram en ny strategi för arbete med de svåra frågor som väcks i tider av flyktingkris och främlingshat. Men det finns ju, som Ingela Edlund påpekar, redan upparbetade metoder inom ramen för Alla kan göra något som utbildar en stor mängd förtroendevalda i att ta debatten och stå upp för fackliga värden.

– Det viktigaste är, tycker jag, att vi håller en rak linje. Vi ska stå upp mot vardagsrasismen och främlingsfientlighet på jobbet, och mot Sverigedemokraterna. Det har vi gjort förr, det är ingenting nytt.

– Men vi måste också hantera det som händer nu med flyktingsituationen, och där kanske vi behöver tänka ytterligare några varv.

Låna till nya jobb

Så vad tycker LO behövs för att föra Sverige i en positiv riktning? I nyheterna ser vi hur finansminister Magdalena Andersson talar om att vi måste ge oss ut och låna för att klara det höga flyktingmottagandet.

Ingela Edlund tycker att hon ska låna ännu mer och påminner om ett krav som LO-ekonomerna presenterade redan för något år sedan i ett stimulanspaket för att skapa tillväxt och nya jobb. LO tycker att Magdalena Andersson inte ska nöja sig med att låna 40 miljarder utan lägga till ytterligare 30, alltså totalt 70.

– Det skulle räcka till en jättesatsning på välfärd och offentlig sektor.

Receptet kan låta förvånande för alla som jämför med egna försök att hantera en privat plånbok. Men att låna är billigt för staten, och effekterna av att det till exempel byggs bostäder och investeras i transportsektorn och utbildningsväsendet är att fler kan försörja sig och betala skatt. Vilket betyder att pengarna återvänder till statskassan, förklarar Ingela Edlund.

Oreglerade jobb beror inte på flyktigströmmen

Finns det inte en risk att de oreglerade jobben ökar ytterligare i en tid av hög invandring?

– Det är mycket möjligt att de gör, men inte på grund av flyktingströmmarna. Vi får ju komma ihåg att arbetsgivarna vill ha den här utvecklingen, de vill att så många som möjligt ska ha lösliga anställningar.

– Sedan är det förstås klart att folk blir förbannade om det kommer någon som gör jobbet för halva priset. Men man måste titta lite längre än näsan räcker. Meningen är inte att vi skickar hem honom utan att viser till att alla har samma villkor på arbetsmarknaden.

Det fackliga löftet är grundvalen, att inte sälja sitt arbete till ett lägre pris än någon annan, påpekar Ingela Edlund.

När vissa branscher utsätts för lönedumpning och sämre villkor för att arbetsgivarna väljer att ta in arbetskraft från andra länder behövs ett starkt fack, säger hon. Det behövs också ett starkt lokalt fackligt engagemang. För vissa oseriösa företag kanske undertecknar kollektivavtal och säger att de uppfyller kraven. Då måste de som arbetar där berätta hur det egentligen ser ut.

Snabbt i arbete är en nyckel

Det är inte att det kommer många som är problemet på arbetsmarknaden, problemet är att få så många som möjligt i arbete så snabbt som möjligt, slår Ingela Edlund fast. Hon påminner om det faktum att många arbetande som betalar skatt i sig är ren vinst för Sverige.

Text: Anna-Lena Lodenius

Läs hela LO-aktuellt med temanummer Alla kan göra något. Denna artikel är hämtad där.

Fler material kring Alla kan göra något hittar du här.