Start för LOs sommarjobbskampanj

Ung i facket Varje sommar möter unga fackligt aktiva runt om i Sverige sommarjobbande ungdomar på arbetsplatser, på gator, torg och festivaler för att informera och ge råd kring frågor om rättigheter och skyldigheter på jobbet.

Ungdomssekreterare Malin Djuse och Katrin Olofsson.
Ungdomssekreterare Malin Djuse och Katrin Olofsson. Foto: Christina Jonsson

20 års kampanjande

Det är tjugonde året i rad som ungdomar kan få hjälp med frågor kring sommarjobbet via Fackets hjälptelefon eller den uppsökande verksamheten på arbetsplatserna eller ute på torg och festivaler.

LOs ungdomssekreterare Malin Djuse är centralt ansvarig för kampanjen.

- Vi möter omkring 25 000 unga varje sommar. Något år har vi nått upp mot 50 000. Många berättar om att det inte bara är svårt att hitta ett sommarjobb, det är också svårt att veta vad man ska tänka på för att inte råka illa ut.

Ring eller skriv för hjälp

En viktig del av LOs sommarkampanj är Fackets hjälptelefon. Dit kan alla ringa helt gratis. Under de 20 år som Fackets hjälptelefon har funnits har tusentals ungdomar som ringt in fått hjälp. Det är öppet vardagar mellan 09.00-18.00 och telefonnumret är 020-56 00 56. Det går också bra att ställa sin fråga via LOs Ung-hemsida. Där kan du också läsa frågor och svar på de vanligaste frågorna som ungdomar har problem med.

Viktigast är anställningsavtalet

Joakim PetrussonJoakim Petrusson är ansvarig för fackets hjälptelefon.

- Frågorna handlar om allt ifrån lön och schema till hur man ska agera om man blivit trakasserad på arbetsplatsen. Det absoluta bästa rådet för att undvika de vanligaste problemen och missförstånden är att se till att få ett ordentligt anställningsavtal där det tydligt framgår när du ska jobba, vad du ska jobba med och hur mycket du ska i lön och semesterersättning.

Förutom Joakim Petrusson och Katrin Olofsson kan det vara Hanna Kriss som svarar när du hör av dig.

Christina Jonsson