LO-krav på första maj: Stopp för gräddfiler i vården

Välfärd Idag firar LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson första maj i Göteborg, Kungälv och Partille. Han inledde dagen med ett tal i Kungälv, där han presenterade sex vallöften. Bland annat ett gräddfilsstopp i sjukvården och ett kommunalt veto för de privata skolorna.

Karl-Petter Thorwaldsson
LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson krävde kamp mot arbetslösheten och stopp för gräddfiler i vården på första maj. Foto: Dan Lundqvist Dahlin

Öka sysselsättningen

Under parollen ”Ingen ung utan jobb” firar idag arbetarrörelsen första maj. En självklar paroll när ungdomsarbetslösheten är närmare 27 procent.

För att minska arbetslösheten och öka sysselsättningen presenterade LOs ordförande fyra reformområden.

Satsa på skola, vård och omsorg

- För det första måste vi investera i infrastruktur och bostäder. För det andra måste vi stärka arbetsmarknadspolitiken. För det tredje måste vi satsa på skola, vård och omsorg. Sist men inte minst måste vi få en vettig penningpolitik, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt första maj-tal.

Välfärd före skattesänkningar

- Alla vet att behoven är stora och ökar. Det är för stora barngrupper i barnomsorgen, för få vuxna i skolan, för lite personal i sjuk- och äldrevården. Socialdemokraternas besked om två miljarder mer till vården nästa år är ett viktigt steg i rätt riktning. Med en socialdemokratiskt ledd regering går nya resurser till välfärden före nya skattesänkningar, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

Demokratisk kontroll av Riksbanken

- Det är dags att ta en allvarlig diskussion om Riksbanken. För även om vi har en självständig riksbank, och det ska vi ha, så står den inte utanför all demokratisk kontroll. Om en självständig myndighet har fått ett mål från de folkvalda, men medvetet väljer att strunta i det målet, då är det dags för de folkvalda att agera, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

Karl-Petter Thorwaldsson

Stopp för gräddfiler i vården

I sitt första maj-tal presenterade Karl-Petter Thorwaldsson också sex vallöften:

1. Det första beslut som en socialdemokratiskt ledd regering tar i höst blir att den som är ung och utan arbete senast efter 90 dagar ska erbjudas ett riktigt jobb, en utbildning som leder till jobb eller en kombination av utbildning och praktik som leder till jobb.

2. Sverige ska ha EUs lägsta arbetslöshet senast år 2020.

3. Stupstocken i sjukförsäkringen ska bort. Den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till både snabb rehabilitering och ekonomisk ersättning under den tid det tar.

4. Inför ett gräddfilsstopp i sjukvården. Ingen att kunna köpa sig förbi kön till den offentligt finansierade sjukvården.

5. Ingen ska kunna driva skattefinansierad välfärdsverksamhet i vinstsyfte. Gemensamma resurser för välfärd ska gå till välfärd, inte till aktieägares vinster.

6. Det är de folkvalda i kommunen som ska avgöra var nya skolor ska etableras. Inte riskkapitalbolagens skolkoncerner. Det är dags för ett kommunalt veto.

Läs hela Karl-Petter Thorwaldssons första maj-tal här.