Stora framgångar för det svenska yrkeslandslaget

Arbetsmarknad Det blev två guld och totalt elva medaljer i åtta yrken i Yrkes-EM i Lille. Sverige hade 22 tävlande och hälften kommer hem med en medalj. Det visar att svensk yrkesutbildning står sig bra i Europa.

Danielle Kanetoft, frisör och guldmedaljör.
Danielle Kanetoft, frisör och guldmedaljör. Foto: WorldSkills

Stor yrkesskicklighet

LO-sidans lagledare Jonas Ivman är imponerad av det svenska yrkeslandslagets insatser.

- Alla i laget har gjort fantastiska insatser efter sina förutsättningar och omständigheter som vi lagledare är extremt stolta över. Sverige har återigen visat att vi är ett land som ligger långt fram när det gäller yrkesskicklighet.

Tävlar under tidspress

Guld erövrades av Daniel Pettersson och Dan Andersson från Borås och Göteborg.Daniel Pettersson och Dan Andersson tog guld i mekatronik. De tävlade i lag i mekatronik. De utförde en rad moment under hård tidspress. De utmärkte sig bland sina konkurrenter i bland annat speedtävlingen där det gällde att byta ut en komponent och programmera en felhanteringsfunktion.

Också frisören Danielle Kanetoft från Kungsbacka tog hem ett guld efter att under hård tidspress gjort sex olika moment på provdockor under sex timmar om dagen i tre dagar.

Silvermedaljer gick till en svetsare, en industrielektriker, en personbilstekniker och florister i lag om två. I dekoratörsyrket blev det brons i lag om två.

Dekoratörer, träarbetare och väg- och anläggningsarbetare var med för första gången i den svenska truppen. Tävlingsgrenarna mekatronik, dekoratör/butikskommunikation, florist, träarbete och väg- och anläggning tävlade i lag om två.

Fyra hedersmedaljer

Sverige fick också fyra hedersmedaljer (medal of excellens) inom webbdesign, elinstallation, målare och hudterapeut.

- Av de 22 svenska deltagarna kommer elva att landa i Sverige i dag med en medalj runt halsen när vi kommer till Arlanda och mottagningen i Sky City, lokal Dreamlinder, klockan 13.30, säger Jonas Ivman.

Syftet med WorldSkills arbete

WorldSkills Swedens arbete syftar till att öka intresset för, och lyfta fram, svensk yrkesutbildning genom bland annat medverkan i olika yrkestävlingar. Intresset för WorldSkills Swedens aktiviteter växer hos de olika yrkesnämnderna och branscherna som arbetar med rekrytering till yrkesprogrammen. Under Yrkes-EM i Lille och hemma-EM i Göteborg 2016 är det flera branscher som satsar stort för att nå internationella framgångar.

Se alla tävlande yrkeskategorier och medaljörer hos WorldSkills.

Christina Jonsson
WorldSkills