Yrkeslandslaget är på plats i São Paulo i Brasilien

Arbetsmarknad I kväll är det invigning. I morgon börjar allvaret. Innan de hårda tävlingarna mellan världens skickligaste yrkeskunniga ungdomar startar ordnas gemensamma aktiviteter för gemenskap och kontaktskapande för framtiden.

Worldskills gemensamma aktiviteter
Tävlande från olika länder gör aktiviteter tillsammans. WorldSkills Sweden

Viktigt att ha trevligt också

Yrkeslandslaget på flygplatsen inför VM.Deltagare och organisationerna runt dem har strömmat in och installerar sig vartefter de anländer. Gemensamma aktiviteter och festligheter har ordnats för att deltagarna ska lära känna varandra under trevliga former.

Yrkes-VM har blivit allt större genom åren. Nu är det en av världens största tävlingar efter Friidrotts-VM, Sommar-OS och Fotbolls-VM.

Att höja status och kvalitet på yrkesutbildningarna är ett mål

Bakom Yrkeslandslaget står WorldSkills Sweden som är ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan.

Bakgrunden till satsningen är att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrkesutbildningar. Yrkes-VM har funnits sedan 50-talet. Över 1 200 ungdomar från över 60 länder samlas för att tävla i cirka 50 olika yrkesgrenar, inför en publik på 200 000 besökare. Detta blir det största Yrkes-VM någonsin.

Sverige har ett starkt lag

- Vi har ett starkt lag som stolt representerar den svenska yrkesskickligheten. Flera av dem har sopat banan med sina konkurrenter i träningstävlingar under våren. Det kommer att bli riktigt spännande tävlingsdagar och vi har såklart höga förhoppningar om att slå rekord i antalet medaljer som vi tar med oss hem, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

Mellan 11-16 augusti tävlar de i allt från fordonslackering till grafisk design. Yrkeslandslaget har som uppgift att försvara de svenska framgångarna från tidigare mästerskap. Sverige har varit med och tävlat i Yrkes-VM och Yrkes-EM sedan 1995 och har totalt tagit 17 guld-, 21 silver- och 23 bronsmedaljer. Det svenska laget kämpar om medaljer i totalt 27 yrkesspecifika grenar och motståndet blir tufft.

Intresset ökar för Yrkes-VM

Intresset för tävlingarna har också ökat i takt med att evenemanget ökat i storlek. Frida Gustafsson, fordonslackerare och Emmastina Dannered, hudterapeut intervjuades i SVT och Gomorron Sverige före
avresan till São Paulo i Brasilien. De ingår i laget som består av 29 personer.

Jonas Ivman, LOs coach för Yrkeslandslaget 2015Invigning i kväll

I kväll är det stor invigning av tävlingsdagarna och på onsdagen börjar allvaret. LOs coach Jonas Ivman är självklart på plats och LOs hemsida kommer att följa tävlingarna och håller tummarna för att det går bra för de svenska ungdomarna.

Christina Jonsson