Sverige har medaljchanser i Yrkes-EM i Lille

Arbetsmarknad Efter två tävlingsdagar har mekatronik, grafisk design, elektriker och vår svenska målare chans att ta medaljer.

Målaren Anna Selander tävlar i målaryrket i Yrkes-EM i Lille.
Målaren Anna Selander tävlar i målaryrket iYrkes-EM i Lille.

Bildöverföring blir tuff uppgift

Målaren Anna Selander från Göteborg ligger bra till enligt hennes coach Andreas Gärdin Hyttsten. Hon har färdigställt tapetseringsmomentet och arbetar nu med fri dekor där hon har valt att skapa en stjärnhimmel. Totalt ska de 12 tävlande i måleri genomföra sex olika moment däribland en bildöverföring av Eiffeltornet.

- Nu gäller det att hålla lugnet och leverera när vi ska föra över hela Eiffeltornet från en bild till en hel vägg, säger Anna Selander.

Jobbar ensam och i lag

Elin Vikström är från Katrineholm. Hon ska genomföra en rad moment som grafisk designer, bland annat ta fram en logotyp, brevpapper och en broschyr. Elin tävlar i grafisk design.
Hon ska också genomföra ett lagmoment tillsammans med Yrkeslandslagets webbdesigner Linus Stengård. Hon har arbetat lugnt och metodiskt i två dagar och visar inga tecken på nervositet trots att hon tävlar internationellt för första gången.

Tävlingsmoment i två delar

Andreas är från Bromma i Stockholm. Han missade precis pallplats under VM i London 2011. Nu vill 24-åringen ta revansch. En fokuserad Andreas Holmberg färdigställer nu installationsdelen för elektrikerna. Tävlingsmomenten består av två delar, en elinstallationAndreas är elektriker och håller här på med en elinstallation. som ska färdigställas idag och sedan programmeras under lördagen. Den tävlande får avdrag om installationen inte är helt klar i dag och för Andreas är tiden knapp.

Mekatronik-killarna satsar på guld

Mekatronik med laget Daniel Pettersson, Borås och Dan Andersson från Göteborg, ligger topp 3 och har fått bra poäng både under gårdagen och idag under fredagen.Daniel och Dan tävlar i mekatronik i Lille. Daniel och Dan tävlade tillsammans i VM i Leipzig förra året och det syns på deras tajta och vältajmade samarbete. Här hoppas laget på en guldmedalj.

Yrkeslandslaget tas emot på Arlanda, Sky City klockan 13.30 i lokal Dreamliner när de kommer till Sverige.

Christina Jonsson