Syra-attack mot facklig ledare i Colombia

Internationellt LO ser allvarligt på en attack på den facklige ledaren Alvaro Vega i Colombia. Han har utsatts för ett allvarligt attentat där okända gärningsmän kastade frätande syra mot honom.

Colombia 2014

Vega överlevde attacken

Den 26 juni utsattes den facklige ledaren Alvaro Vega för ett allvarligt attentat där okända gärningsmän kastade någon form av frätande syra mot honom. Alvaro Vega överlevde attacken men har fått allvarliga skador.

Alvaro Vega sitter i CUT styrelse och är ansvarig för den juridiska enheten inom CUT och är sedan många år projektansvarig för LLDP och som sådan en nära samarbetspartner inom LLDP. Alvaro Vega är bosatt i Cali, en region där ett flertal attentat mot fackliga organisationer har förekommit den senaste tiden. Attacken mot Alvaro Vega är dock den mest allvarliga.

Juridiskt projekt

LO och TCOs Labour Law Development Program (LLDP) tillsammans med centralorganisationerna CUT och CTC i Colombia startade 2006 ett projekt som syftar till att stärka den juridiska kapaciteten hos organisationerna och genomförs med organisationernas juridiska enheter.

LO skickar protestbrev

Colombia är ett land där det är mycket farligt att vara fackligt aktiv.  Antalet mord på fackligt aktiva har minskat under de senaste åren men förekommer fortfarande. Våld och trakasserier är vanligt förekommande. LO ser allvarligt på den senaste händelsen och har tillsammans med andra organisationer inom Internationella Fackliga Samorganisationen (IFS) skrivit under och skickat det protestbrev som finns att läsa här.

Christina Jonsson