Medlemskortet MasterCard ger fördelar

Försäkringar Betala resan med kortet och välj alltid att betala i lokal valuta när du betalar utomlands. Medlemskortet MasterCard ger dig då fler förmåner än du kanske känner till.

Medlemskort MasteCard collage
Medlemskort MasterCard collage Foto: Christina Jonsson

Elva LO-förbund är anslutna till LO Mervärde

Alla LO-förbund utom Byggnads, Fastighets och Transport är anslutna till LO Mervärde som är de som jobbat fram dessa förmåner och erbjudanden. Musikerförbundet ansluter sig i oktober i år.

Roger Hemming är den som jobbar med LO Mervärde. Roger Hemming LO Mervärde

- Redan med ditt vanliga fackliga medlemskort har du tillgång till en rad rabatterade tjänster och varor som du kan läsa om på ditt förbunds hemsida. Om du uppgraderar till Medlemskortet MasterCard får du dessutom ett betal- och kreditkort med fler försäkringar och kortet är helt utan årsavgift.

När du ska ut och resa

Tänk på att betala resan med kreditkortet MasterCard. När du betalar mer än 50 procent av din resa med kortet ingår extra försäkringar utöver det som finns på din vanliga hemförsäkring. Detta kompletterar ditt försäkringsskydd.

Avbeställingsskydd

I hemförsäkringen ligger en försäkring att användas när man blir sjuk. I kortet finns ett avbeställningsskydd. Om du blir sjuk innan du åker iväg så får du pengarna tillbaka om du kan visa upp ett sjukintyg.

- För alla resor gäller kortets avbeställningsskydd för tre generationer och för tre reskamrater om du betalat allas resa med kortet. Det är unikt för Medlemskortet MasterCard, enligt Roger Hemming.

Olycksfallsförsäkring

Med kortet finns en olycksfallsförsäkring som också finns i din vanliga hemförsäkring. Här beror det på vad det står i hemförsäkringens villkor om du får ersättning från två håll. Ibland regleras detta mellan
försäkringsbolagen och man kan få ersättning för det som hemförsäkringen inte täcker.

Bagageförsäkring

Bagageförsäkringen med Medlemskortet MasterCard är bättre än normalt då du får ersättning redan efter fyra timmars försening.

Betala i lokal valuta

Det kan kännas tryggt att betala i svenska kronor när du betalar med kreditkortet utomlands och det är då lätt att tro att man vet vad det kommer att kosta.

- Men då är det butiken som bestämmer växelkursen och då kan det bli dyrare. I vissa länder kan du också råka ut för att butikerna tar ut en extra provision, en så kallad surcharging. Välj alltid att betala i lokal valuta.

Hyrbil

Om du hyr en bil och betalar med Medlemskortet MasterCard har du självriskeliminering upp till 15 000 kronor.

- Där kan man spara tusenlappar. Det gäller både i Sverige och utomlands, berättar Roger Hemming.

Köpförsäkring

Det ingår också en köpförsäkring som innehåller olika moment.

- Om du betalar en vitvara med kortet ger konsumentköplagen en garanti på två år. Med kortet blir det förlängt med ytterligare ett år.
Det finns också ett köpskydd. Det innebär att om du skulle hitta samma vara någon annanstans som är billigare kan du få mellanskillnaden tillbaka. En allriskförsäkring ingår också som innebär att om din vara går sönder inom tre månader får du en ny vara.

Konkursskydd

En kapitalvara som inköpts med kreditkortet MasterCard har ett konkursskydd.

- Säg att du har köpt en ny TV och butiken går i konkurs innan du fått varan levererad. Då blir du blåst på TVn om du betalat med ett vanligt betalkort som är kopplat till ditt bankkonto. Det räknas som ett kontantköp. Hade du betalat med ditt kreditkort hade du fått pengarna tillbaka, förklarar Roger Hemming.

Samlat på en faktura med möjlighet till delbetalning

Det är också praktiskt att få periodens inköp samlade på en faktura så du kan kontrollera dina inköp före betalningen. Samtidigt får du bra koll på din ekonomi om du använder ditt kort till alla inköp. Om något inte stämmer reklameras det till EnterCard på telefon 0771-94 94 00. EnterCard är kreditgivare till Medlemskortet MasterCard och står under tillsyn av Finansinspektionen.

- Det går också att göra delbetalningar med kortet i stället för att göra dyra avbetalningar på lite större inköp. Om du handlar för minst 5 000 kronor och som mest 30 000 kronor kan du välja att betala av på 6, 12 eller 24 månader. Det kostar bara en avgift på 27 kronor per månad, säger Roger Hemming.

Om du behöver nyttja försäkringen

Alla förbund har på sina hemsidor frågor och svar och länkar till respektive försäkringsbolag. Där fyller man i en skadeanmälan. Det går också att ringa till EnterCard på telefon 0771-94 94 00 eller till Roger Hemming på LO Medlemsförmåner på 070-644 31 25. EnterCard har personal som behärskar flera olika språk.

Skaffa Medlemskortet MasterCard

- Många av LO-förbundens medlemmar har inte insett vilka bra försäkringar som är kopplade till det här kortet, säger Roger Hemming.

Om man inte har ett MasterCard och blivit intresserad av att skaffa ett går man in på sitt förbunds hemsida under medlemsförmåner eller medlemskort. Förbunden rubricerar lite olika. Det går att ansöka direkt på webben eller via ansökningsbroschyrer som ska finnas på förbundskontoren. Dit går att ringa och få broschyren hemskickad. Det går att ansöka hela sommaren och det tar cirka 14 dagar innan kortet kommer.

Självklart gäller kortet året runt men på sommaren kanske man har ett annat inköpsmönster då Medlemskortet MasterCard kan vara extra bra att ha.

Titta på alla erbjudanden på ditt förbunds hemsida. Ett exempel är att om du väljer att bila, får du 15 öre rabatt per liter på bensin på alla bemannade Preemstationer i landet.

Christina Jonsson