Valet handlar om trygghet och schyssta villkor

Opinionsbildning Vi har två olika system som står mot varandra inför valet på söndag. Det handlar om rätten att kunna gå mellan två arbeten. LO vill skärpa möjligheterna att gå mellan två jobb. De borgerliga vill förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader som är ett effektivt sätt att stoppa all rörlighet.

Annelie Nordström och Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Christina Jonsson

En lång tuff valrörelse

Efter en turné i fyra veckor bland medlemmar runt om i landet, lite slitna men fast beslutna att i valrörelsens slutspurt kämpa ända in i kaklet, vill LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Kommunals ordförande Annelie Nordström övertyga om att Sverige måste välja fram en ny regering på söndag.

Stark oro för uppsägningar

- Det är i dag en så stor rädsla ute på arbetsplatserna, inte bara för dem som riskerar att bli uppsagda. Det förstör också för dem som är anställda. Det är en sådan oro när a-kassan bara erbjuder ungefär 50 procent på den tidigare lönen, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Bättre med S men inte nöjda

Det är två helt olika bilder som går till val. Det ena är att LO vill skärpa möjligheterna att gå mellan två jobb med höjd ersättning i a-kassan. Den höjning som Socialdemokraterna föreslår från 680 kronor om dagen till 910 är inte tillräcklig men en ersättning på 80 procent av inkomster upp till 25 000 kronor är bättre än det vi har i dag.Karl-Petter Thorwaldsson möter media på Gullmarsplan.

- När vi har granskat vad de borgerliga partierna säger i sitt valmanifest ska gälla för hela mandatperioden betyder det i praktiken att det inte blir någon höjning av a-kassan ända fram till omkring 2018. Det är alltså en a-kassa som har legat still mellan 2002 och 2018. Det är en löneutveckling som gör att våra medlemmar i genomsnitt kanske kan få mellan 40 och 45 procent i ersättning i slutet av mandatperioden.

Stopp för rörligheten

Sverige får då en av västvärldens sämsta försäkringar för arbetslöshet från att alltid ha legat bland de bästa.

- Det resulterar i sin tur i att folk inte vågar byta jobb. Det är nästan noll i personalomsättning. När man frågar folk som har fasta jobb är det ingen av dem som kan byta jobb mitt i arbetslivet och göra något annat.

- Nu när borgarna vill förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader är det ett effektivt sätt att stoppa all rörlighet också för dem som är välutbildade och som har jobb.  Vem säger upp sin fasta anställning för att börja ett jobb med 12 månaders provanställning?

I en ny Novusundersökning är 65 procent av tillfrågade LO-medlemmar mycket eller ganska negativa till att förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader. Det är två av tre medlemmar.

Otryggheten stor i välfärdssektorn

Kommunal är det största fackförbundet i Norden. 80 procent av medlemmarna är kvinnor. Väldigt många arbetar i den gemensamt finansierade sektorn, i välfärdssektorn, som i kollektivtrafiken, äldreboende, funktionshinderbranschen, alla dessa yrken som gör att vårt samhälle fungerar och som gör att både kvinnor och män kan förvärvsarbeta.

- Vi lönar dem inte särskilt väl för det. Otryggheten är den allra största orsaken till att allt färre söker sig till den här branschen. Över 30 procent är visstidsanställda av dem som arbetar inom äldreomsorgen. Vet ni, jag kan lova er, det blir ingen lågkonjunktur i äldreomsorgen. Och det kommer inte att bli någon lågkonjunktur inom busstrafiken heller. Varför är man visstidsanställd? Det är en fråga jag ständigt lyfter med arbetsgivarna, säger Annelie Nordström.

Fattiga barn till underbetalda föräldrar

Annelie Nordström har rest runt bland medlemmar på arbetsplatser en dag i veckan sedan hon blev ordförande i Kommunal 2010.

- Alla säger, jag älskar mitt arbete men jag hatar mina arbetsvillkor. Det ger inte de rätta förutsättningarna att ge de tjänster och kvalitéer som jag skulle vilja ge. Det ger inte heller så jag kan försörja mig och min familj.Annelie Nordström i SVT-intervju på Gullmarsplan.

- Ändå frågar vi var alla fattiga barn kommer ifrån. De fattiga barnen har föräldrar som antingen är utförsäkrade, utslängda från a-kassan eller aldrig kommit in i arbetslöshetskassan för att man inte arbetat sammanhängande tillräckligt länge, säger Annelie Nordström.

Vår tids daglönare

Tröskeln in i arbetslöshetsförsäkringen är alldeles för hög och ersättningen är alldeles för liten. Det behövs inga fler möjligheter för arbetsgivaren att pröva arbetskraften. Den prövas dagligen i visstidsanställningar och sms-anställningar.

- Det är i den här sektorn vi har vår tids daglönare, vår tids människor som får stå med mössan i hand. Det är inte ett värdigt arbetsliv. Det är inte ett arbetsliv vi ska bygga den svenska framgången på. Och vi kommer inte att kunna rekrytera den arbetskraft som behövs till äldrevården om vi fortsätter att hantera medarbetarna på det här sättet.

Medlemmarna behöver en ny regering

De fåtal hundralappar som Kommunals medlemmar har fått i sänkta skatter kan inte lappa igen de enorma revor som socialförsäkringssystemet och välfärden har fått under de åtta åren med en borgerlig regering.

- Därför driver Kommunal sin egen fackliga valrörelse. Därför säger vi till våra medlemmar, vi behöver en ny regering, vi behöver en ny statsminister och han heter Stefan Löfvén, säger Annelie Nordström.

Christina Jonsson