Välfärd ska innebära trygghet

Välfärd I dag är det premiär för uppföljningsfilmen om Reinfeldts Sverige. Filmen handlar om vad som händer med välfärden i Sverige och bygger på fyra månaders research och intervjuer med människor som jobbar där. Ingen från LO har varit med vid intervjuerna. De har gjorts av ett oberoende bolag.

Johan Ulvenlöv presenterar uppföljaren av Reinfeldts Sverige.

I den verkliga världen

I Riksdagen står Fredrik Reinfeldt och säger i regeringsförklaringen att välfärden i Sverige har stärkts. I den verkliga världen, där våra äldre och sjuka och elever med dåliga resultat finns, märks tydligt att personaltätheten minskat drastiskt.

Vårdbiträdet inom hemtjänsten sedan 27 år Märta Karlsson, som är stolt över sitt jobb, intervjuas i filmen.

- När jag började inom hemtjänsten hade jag ansvar för 4 vårdtagare på en dag. Nu kan jag ha ansvar för 15 personer på en och samma dag. Det finns inga marginaler. De tappar bort människorna i den här sparivern. Det handlar om människor som byggt upp det här samhället, som har slitit och betalat skatt.

Folk vill ha bra välfärd

75 procent av befolkningen anser att vi är på väg åt fel håll med välfärden. 76 procent vill satsa mer på vård, skola och omsorg även om det innebär högre skatter. Det handlar om för få lärare, för få undersköterskor och för få anställda i äldrevården.

Det som prioriteras bort i vården är ofta social samvaro, städning, dusch men också såromläggning, medicinering, toalettbesök och lindrande av ångest. Det visar en gemensam undersökning gjord av Kommunal och Akademikerförbundet.

Mellan 2006 och 2012 minskade antalet undersköterskor som jobbar nära patienter från 30 000 till 23 000 visar Kommunals medlemsstatistik.

225 000 personer behöver anställas i vården de närmaste åren visar en undersökning från SKL. Samtidigt har arbetslösheten stigit från 6 till 8 procent under Fredrik Reinfeldts regeringsperiod. Under denna period har 50 000 artiklar skrivits om brister i välfärden. Det är 27 artiklar per dag.

Välfärdspengar till skatteparadis

Kent Werne är journalist som granskat riskkapitalbolagen.

- Välfärden har gått från småskaliga alternativ till jättekoncerner som ägs av riskkapitalbolag som har sina fonder i skatteparadis. Socialstyrelsen har räknat ut att vinstdrivna äldreboenden har tio procent lägre personaltäthet än kommunala verksamheter. Det innebär större risker för vanvård och det sliter på personalen.

Våra skattepengar försvinner genom riskkapitalbolagen till lågskatteländer. Mellan 2006-2012 försvann 30 miljarder kronor ut ur landet som skulle gått till vår välfärd. Det skulle ha räckt till löner för 30 000 undersköterskor. De skattesänkningar på 140 miljarder kronor som den borgerliga regeringen gjort de senaste åtta åren skulle ha räckt till 370 000 heltidsanställda undersköterskor enligt Kommunal.

Välfärden handlar om att inte behöva vara rädd. När något händer i livet ska skyddsnäten finnas där. Nu är Sverige på väg åt fel håll.

Jobb prio i fackliga valrörelsen

LO driver en facklig valrörelse, för egentligen handlar det om att vi måste få en ny regering. LOs vice ordförande Tobias Baudin ansvarar för den fackliga valrörelsen.

- Hela LO-ledningen är ute runt om i Sverige och pratar om välfärdssektorn i den fackliga valrörelsen fram till valet och vi har jobben som den mest prioriterade frågan, säger Tobias Baudin.

Se filmen Reinfeldts Sverige - Vad händer med välfärden?

Christina Jonsson