Vi följer SAMAKs kongress i Norge

Internationellt Vi kommer att rapportera från SAMAKs kongress i Norge den 11-12 november som ska slå fast färdvägen för den Nordiska Modellen fram till 2030.

Foto: Lars Forsstedt

SAMAK

SAMAK är de socialdemokratiska partierna och fackföreningsrörelsen i Norden.160 personer från de nordiska länderna ska samlas och diskutera slutrapporten NordMod 2030. Det är en forskningsrapport från Fafo forskningsinstitut i Oslo som beskriver de möjligheter, utmaningar och vägval de nordiska länderna står inför.

Politiskt dokument i 10 punkter

Det Norden står inför är en trippelutmaning med svag tillväxt, klimatfrågan och en åldrande befolkning. Social dumpning och arbetslivskriminalitet hotar också det nordiska arbetslivet. Nordens vägval och vägen dit och Norden i det globala perspektivet ska diskuteras och leda fram till ett politiskt dokument på 10 punkter.

Ordförandenivå

Mötet är på ordförandenivå och Sveriges medlemsorganisationer representeras av Stefan Löfven, Karl-Petter Thorwaldsson och Tobias Baudin. Deltar gör också Sveriges minister för nordiskt samarbete, strategi och framtidsfrågor, Kristina Persson.

Vi följer kongressen

LOs hemsida kommer att följa SAMAKs 24e Nordiska Arbetarkongress genom bloggar och webbsändningar.

Följ på Facebook

Följ kongressen på egen Facebook-sida. Där läggs också programmet upp.

Webb-tv

Sändning dag 1 mellan klockan13.00-16.00.

Sändning dag 1 mellan klockan 17.00-19.00.

Sändning dag 2 mellan klockan 08.30 - och avslutningen klockan 12.00.

Christina Jonsson