LO söker Digital kommunikatör

Organisationsfrågor LO söker en erfaren Digital kommunikatör som vill vara med och utveckla LOs externa kommunikation. Vi söker dig som har ett stort intresse för samhällsfrågor, gärna med ett särskilt intresse för svensk arbetsmarknad och fackliga frågor.

Pressarbete och digital media

Som Sveriges största fackliga centralorganisation är det mediala trycket periodvis högt och intresset kring LOs position i olika samhällsfrågor stort. Det innebär att det krävs att du trivs med att arbeta under högt tempo.

Du kommer också att arbeta med såväl proaktiv som reaktiv kommunikation samt att sammanfoga traditionellt pressarbete med digital media. Du jobbar väldigt nära LOs ledning och är placerad på kommunikations- och ledningskansliet, men samarbetar även med LO-kansliets övriga enheter och LO-distrikten runt om i Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Producera innehåll till LOs kanaler i sociala medier utifrån LOs ställningstaganden och arbetarrörelsens värderingar.
  • Föreslår, utför och utvärderar kommunikationsaktiviteter i enlighet med LOs varumärkesplattform.
  • Utvecklar strategier för LOs opinionsbildning i digitala kanaler.
  • Projektleder och producerar filmer, tv-sändningar och event i rörlig bild.
  • Samarbetar med policyenheterna och LO-ledningen i frågor om digital kommunikation.

Du har högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom relevanta områden som kommunikation, digital produktion och marknadsföring. Erfarenhet av kommunikationsarbete såsom digital produktion, kommunikation och marknadsföring. Erfarenhet av arbete i idéburen och facklig verksamhet är meriterande. Du är en lagspelare som är van vid att växla mellan att arbeta såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Arbete inom fackföreningsrörelsen eller socialdemokratin är meriterande.

Vi tillämpar löpande rekrytering och tjänsten är en tillsvidareanställning.

Kontaktpersoner

För frågor om tjänsten svarar Eric Sundström, Enhetschef, eric.sundstrom@lo.se, tel 070-605 67 43.

Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, tel 070-560 26 27.

Välkommen med din ansökan senast den 24 maj 2019 till jennie.bjorsson@lo.se.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.