LO söker kommunikatör

Organisationsfrågor LO söker en erfaren kommunikatör. Tjänsten är placerad på LOs enhet för organisationsfrågor. Enheten har ett samordningsansvar för idéutveckling och opinionsbildning för en högre organisationsgrad. Enheten ansvarar dessutom för att samordna LOs tvärfackliga utbildningar, information om kollektivavtalade försäkringar, fackets hjälptelefon, skolinformation till elever i gymnasieskolan och tvärfacklig ungverksamhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter för kommunikatören är att tillsammans med enhetens verksamhetsansvariga:

• Föreslå, planera, leda och samordna kommunikationsaktiviteter för enhetens verksamhetsområden.
  • Utarbeta kommunikationsplaner.
  • Bedöma informationsbehov och leda kommunikationsinsatser både i tryckt media och i sociala medier.
  • Utforma texter.
  • Budgetansvar samt utvärdering av informationsprojekt.

Som person har du förmåga att hålla fler processer igång samtidigt och har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter. Du agerar lugnt i stressituationer, behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker vid hög arbetsbelastning. Du är en lagspelare som kan ta egna initiativ och vara leveranssäker. Du är också en snabb skribent.

Du har erfarenhet av kvalificerat informationsarbete i en större organisation eller erfarenhet av facklig kommunikation.

Det är meriterande om du har goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen. Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Tjänsten är en tillsvidareanställning.

För frågor om tjänsten svarar Helene Lindahl, helene.lindahl@lo.se. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se.

Välkommen med din ansökan senast den 2 september till jennie.bjorsson@lo.se.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.