LO söker nationalekonom

Organisationsfrågor LO söker en nationalekonom och kvalificerad utredare till Enheten för ekonomisk politik.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Arbetsuppgifterna består av kvalificerat analys- och utredningsarbete.

Du kommer att bidra till policyutveckling och påverkansarbete inom de områden vi främst arbetar med: ekonomisk politik, internationell ekonomi, skatter, arbetsmarknadsekonomi, lönebildning och finansiella marknader. Du deltar i arbetet med våra konjunkturbedömningar. Arbetet innebär att du företräder LO i kvalificerade nationella och internationella sammanhang samt i media.

Vi söker dig som har en magister- eller forskarutbildning i nationalekonomi samt erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete. Du är analytisk och uttrycker dig väl i tal och i skrift. Du har stora kunskaper om svensk och internationell ekonomi samt svenskt samhällsliv.

Du är initiativrik, har lätt för att samarbeta och dokumenterad förmåga att leda ditt eget arbete. Tidigare erfarenhet av att leda och slutföra komplexa utredningsuppdrag är meriterande. Du har ett starkt engagemang för full sysselsättning, hög tillväxt och jämlik fördelning.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar.

För frågor om tjänsten, kontakta Ola Pettersson, enhetschef och chefsekonom, ola.pettersson@lo.se och telefon 08-796 27 67. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, 070-5602627.

Välkommen med din ansökan, som bör innehålla en meritförteckning och ett följebrev, senast den 22 februari 2019 till jennie.bjorsson@lo.se.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.