LO söker ombudsman

Organisationsfrågor LO söker en ombudsman till Enheten för internationella frågor. Tjänsten är ett vikariat under perioden 10 december 2018 till 31 augusti 2019.

Enheten för internationella frågor

Enheten ansvarar för LOs samarbeten med fackliga, mellanstatliga och andra internationella organisationer samt nationella organisationer som arbetar med internationella fackliga frågor. Enheten samordnar LOs EU-arbete internt, med förbunden och i relation till TCO och Saco samt ansvarar för facklig-politisk samverkan internationellt. Enheten ansvarar också för policyutveckling och bevakning inom miljö- och klimatområdet.

Internationellt samarbete och facklig samverkan

Vi söker dig som har erfarenhet av internationella organisationer, internationellt samarbete och facklig samverkan. Vi ser gärna att du har goda språkkunskaper i minst engelska, god analysförmåga tillika förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Arbetsuppgifterna består av:

• Att följa, handlägga, utreda och analysera frågor av facklig relevans på det globala området. Exempel på sådana områden är Agenda 2030, Global Deal och FN-frågor.
  • Att utveckla LOs hållning och policy.
  • Att bistå LOs ledning med underlag.
  • Att representera och aktivt företräda LO bland annat i LOs Internationella kommitté, ILO, Världsfacket (IFS/ITUC) och Nationella kontaktpunkten.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar.

För frågor om tjänsten svarar Monika Arvidsson, enhetschef, monika.arvidsson@lo.se, tel 08-796 26 68. Facklig kontaktperson för ombudsmannaklubben är Jonas Ivman, jonas.ivman@lo.se, tel 08-796 27 21.

Välkommen med din ansökan senast den 26 november till jennie.bjorsson@lo.se.

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Läs mer här.